fredag 24 juni 2011

Glad midsommar!

Idag åker vi till Halmstad för att fira midsommar. Vi kunde ha valt ett ställe med bättre väder enligt SMHI... Men vad sjutton, bästa tänkbara sällskap och en underbar trädgård med ett ännu mer ljuvligt växthus där alla måltider intas... vem är jag att klaga? Idag är jag lat och passar på att "fuska" med en repris från förra årets midsommar:) Kram till er alla!

Först av allt vill jag önska alla en helt underbar midsommarafton! Tack också alla snälla som skriver så många goa kommentarer här hos mig. Det gör min dag - varje dag!

Titta här - nu fick jag med lite av våra loppisprojekt med:)


Trots det vackra vädret blev det rosensylt också!

En härlig gå bort-gåva och lite att ha själv på skorpan midsommardagen:)



För recept, klicka nedan på Läs mer.

Receptet är hämtat från boken Vår örtabok (1988) av Lesley Bremness

Till 2 burkar à 450 g behövs:
450 g starkt doftande röda eller rosa rosenblad
5,5 dl vatten
5,5 dl socker
pressad saft av 2 citroner
1 msk rosenvatten

Ta bort den beska inre vita delen av blombladen. Skölj och låt bladen rinna av.

Koka upp vattnet i en tjockbottnad kastrull. Sänk värmen så vattnet sjuder och lägg i bladen. (Blandningen bubblar upp så grytan kan bara vara halvfull.) Sjud ca 5 min tills bladen mjuknat.

Tillsätt socker och citron. Koka upp och sjud 30 min., rör då och då. Häll i rosenvattnet när blandningen tjocknat.

Låt bubbelkoka tills ytan blir skummig och gör geléprovet. Det innebär att man kuler ett tefat, öser upp lite saft på fatet och gör en ränna med en sked. Om sylten inte flyter ihop är det färdigt. Annars kokar man lite till och gör ett nytt geléprov.

Låt sylten svalna lite. Häll upp på rena burkar och sätt på lock.


Lev väl,

7 kommentarer:

  1. Jag vill önska dig och din familj en riktigt trevlig midsommarhelg.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag önskar dig en helt underbar midsommar!!

    SvaraRadera
  3. Ha en underbar midsommar!

    Kramiz Madde

    SvaraRadera
  4. Önskar dig också en god, glad och avkopplande midsommar. Väder är bagateller... eller hur :-)))

    Själv är jag i myggland hos svärmor och här duggregnar det mest.....

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset på rosensylt. Har jag aldrig provat!
    Hoppas du har haft en underbart fin midsommarafton!
    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Oj,,,,,vilka härliga bilder :)
    Hoppas din midsommar e bra...
    å missa inte


    M
    I
    D
    S
    U
    M
    M
    E
    R


    P
    A
    R
    T
    Y

    VÄLKOMMEN :)
    Håkan

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas att du fick en riktigt bra midsommarafton och att din midsommardag blir lika bra. :)

    Ha det bra, Kerstin

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)