lördag 6 februari 2010

Örtagårdssmör till grillat

Visst låter det gott med grillat? Jag kunde inte släppa tanken på basilikaoljans härligt gröna färg häromdagen. Vad kan man mer hitta på för gott och vackert med örterna i trädgården? - Örtagårdssmör, så klart! Underbart både på en grillad köttbit och på grillade grönsaker. Till sommaren är det bara att ta saxen och gå ut för att klippa en fin bukett, men än får vi nöja oss med vad som finns på ICA...
Fredagsmys blev det igår med oxfile, stekta kantareller och örtagårdssmör. Lovely. Örterna jag valde var thaibasilika, timjan, persilja och gräslök. Mm, så gott, så gott... Den vackra keramiken till vänster i bild är gjord av min vän Ann-Charlotte. Titta gärna in på hennes hemsida Glasholmens keramik. Klicka på Läs mer, för att komma till receptet.


Recept
100 g smör
En liten vitlöksklyfta (inte mer för då blir det vitlökssmör istället!)
Ett riktig gott flingsalt
Nymald svartpeppar
Några rejäla nävar färska örter (eller infryst skörd från i fjol). OBS! Inte för kraftiga stjälkar bara, utan mest blad.

Låt smöret bli rumsvarmt och mixa därefter alla ingredienser i en mixer. Mixa tills smöret verkligen blivit grönt. Lägg hela "smörkletet" på en kvadrat cellofan och forma en rulle, ca 2,5 cm i diameter. Lägg i frysen eller kylen. Ta fram när det stelnat och skär i lagom tjocka skivor.

När det gäller valet av örter, går jag alltid efter smak, tillgång och vad för slags mat som ska serveras. Igår kväll använde jag thaibasilika och timjan som huvudingredienser, eftersom jag ville ha kraftig smak på smöret. Det skulle ju serveras till grillad oxfilé, stekta kantareller, klyftpotatis och ett riktigt mustigt, rött syrah-vin (Marques de Casa Concha, 2007). Tänk bara på att vissa örter har stark smak och andra svag, och att man därför inte får låta de starka smakerna ta över. Bäst balans får man om man tar mest av de svaga smakerna och bara lite av de starka.

1 kommentar:

  1. Låter väldigt gott!

    Svar på din fråga: nu ska det gå att följa min blogg med bloglovin (titta under länkar på min blogg) Så välkommen in hos mig igen:)!

    Rebecca

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)