onsdag 3 november 2010

Drottningsmoothie - en vitaminkick i förkylningstider


Skogen var full av blåbär i somras och med hallon från trädgården är det lätt att fixa en sån här nyttobomb. Faktum är att barnen sällan varit så friska som förra vintern och då åt de smoothie på egna bär som mellanmål efter skolan, nästan varje dag!

Ibland har jag tyckt att det är svårt vad man ska göra av hela bärskörden. Någon liten dessert då och då, men annars mest sylter och safter med massor av onyttigt socker. Dessutom kokar man bort massor av nyttighet. Har till och med ställt mig frågan om det inte vore bättre att inte odla bär om det ändå ska till kilovis med socker för att anrätta dem. Med smoothie har vi löst det problemet en gång för alla! Bara banan och vaniljyoghurt sötar och bären otinade direkt från frysen. Klicka på Läs mer för att komma till receptet. Den fina koppen kommer från http://www.glasholmenskeramik.se/.


Till tre glas behövs:
1 banan
3-4 dl vaniljyoughurt (eller naturell om man vill vara extra nyttig)
1 dl frysta blåbär
1 dl frysta hallon
Allt mixas till jämn och krämig konsistens. Vi brukar också frysa in bananer som blivit övermogna i bitar. Då blir smoothien nästan som mjukglass i konsistensen.
OBS! Naturligtvis kan man mixa vilka bär och frukter som helst. Har man inget i frysen utan bara färska frukter och bär, kan man bara slänga med några isbitar i mixern, så får man samma tjocka konsistens i alla fall. Så gjorde vi i somras, när vi tog en skål och gick rakt ut i trädgården och plockade solvarma bär!

8 kommentarer:

  1. ... skulle vara perfekt denna gråa snöiga 1 mars dag. :)

    SvaraRadera
  2. En sådan, tack:) Skulle behövas för att jaga bort det sista av en envis förkylning.

    Om Woodstone: Personligen tror jag att det kan bli lite "för mycket" att använda träbetongplattorna till en hel yta. Kan tänka mig att det skulle vara snyggt att kombinera med en annan betongplatta eller smågatsten. Kanske lägga "träet" som infällda tvärgående bjälkar eller någon slags ram. Men smaken är ju olika:)

    Oj, det blev en lång kommentar:)

    Ha en trevlig måndag

    Rebecca

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att jag fick till en länk till din sida.
    Wow en sådan skall det bli i dag...
    Jag önskade att jag hann plocka blåbär i somras men se den tiden tog jag mig inte.
    Tack för vitamin injektionen.
    Bär är nyttigare än frukt sägs det..
    ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  4. Glömde säga att jag köper blåbär så jag alltid har ett paket hemma.
    Annika

    SvaraRadera
  5. Ja tänk om man kunde slippa allt socker som måste tillsättas! Smoothien verkar grymt god. Ska nog prova den när jag kommer hem. Härligt!

    SvaraRadera
  6. Strålande idé! Även här är frysen full av sylt som vi nästan aldrig kommer oss för att använda. Från och med nu ska det bli Infrysta bär i lagom smoothieportioner!

    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  7. Mmm ja, här har det också fixats smoothie var och varannann dag under lovet. Så bra att kunna blanda i lite av varje. Kör samma banantrick och toppar ofta med lite nötter (har träningsflitiga barn som behöver extra energi)

    Ang. socker så kan man faktiskt minska åtminstone syltsocker till hälften av vad som anges på paketen. Sylten blir fast och fin i alla fall.

    Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Perfekt mellanmål! Jag har en favorit med blåbär, fikon, naturell yoghurt, honung och vetegroddar..ett recept jag fått från bloggkompisen Mira...Mums:)
    Må så gott!

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)