söndag 7 november 2010

"Kärlek het som chili"

Minns ni den härliga filmen med det namnet? Om kvinnan som inte fick sin älskade och visade honom istället sin kärlek genom att laga den ena maträtten mer upphetsande än den andra? Det här inlägget är en repris från Alla hjärtans dag i år, men lite het kärlek kring alla helgons helg är väl inte fel det heller;) Så här kommer ett fint recept på vad man kan göra med sin skördade (och kanske torkade) chili. Det är en liten röra som jag tror kallas Aji, och som är särskilt bra om man har barn som inte gillar för stark mat. Då kan den som vill, blanda en liten tesked Aji i maten på tallriken istället, och alla blir nöjda! Klicka på Läs mer, under bilden, för att komma till receptet.


Först lägger man en rejäl näve torkade chilifrukter i blöt i uppkokt hett vatten en halvtimme (om man inte har färsk, förstås). Sen strimlar man de sladdriga frukterna, vilket jag helst gör med sax. Därefter lägger man strimlet i en mortel, tillsammans med några viktlöksklyftor och mosar ordentligt. Emellanåt späder man med en halv tesked vatten så att det blir en riktig gegga. Till sist smaksätter man med ett gott flingsalt. Ett med rökt smak ger en härligt mustig smak. Förvara röran med lite olivolja på ytan i en glasburk i kylen. Håller sig gott och väl i 14 dagar. Det går också bra att frysa, men risk finns för att styrkan avtar lite.
Tips 1
Ta bort alla frön innan chilifrukterna läggs i blöt, så blir inte röran fullt så het.
Tips 2
Citron-aji kan man göra genom att välja chilin 'Hot Lemon' och tillsätta lite citronzest i morteln. Späd med pressad citronsaft istället för vatten och använd citronflingsalt. Lite citronolivolja på ytan i glasburken också. Underbart till fisk eller grillade grönsaker!

9 kommentarer:

  1. Strålande, låter väldigt bra! Hoppas på att kunna odla nån chilli i år (utan växthus)men det lär väll inte bli lika diger skörd som du brukar bärga!

    SvaraRadera
  2. Nej, men det finns ju många trevliga sorter som trivs inne på fönsterbrädan, som vilken krukväxt som helst. Jag sådde 'Brazil' i år för det ändamålet men just den ville inte gro (för gamla frön antar jag).

    SvaraRadera
  3. Härligt!!! Vad vore livet utan chili? Som en påse, tomt och innehållslöst......:)
    Tack för titt hos mig, vi ses!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset på citron-aji. Jag har ju odlat Hot lemon i år och håller på att torka dom just nu. Receptet sparas!

    SvaraRadera
  5. Vilka tips du kommer med..... Hos dig får man lära sig så mycket hela tiden. Känner mig tappad bakom en vagn när det gäller chili....

    Ha en fin vecka!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  6. Tänkte på dig idag när jag började planeringen för mitt trädgårdsland. Du är nog den som inspirerar mig mest när det gäller grönsaksodling. Tack för detta recept.
    Annika

    SvaraRadera
  7. Låter ju smarrigt måste jag säga.
    Låter som om det skulle vara gott att blanda med lite gräddfil till färsbiffar, eller i grädde till en het sås, eller på... måste nog pröva..

    Kram

    SvaraRadera
  8. Tack för tipsen, låter gott!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Hejsan!
    ilken mysig blogg jag hittade här. Bara dessa ord vid kommentarsformuläret värmer mitt hjärta :)
    Jag hittade hit när jag sökte på Mexikansk skönlitteratur. Hittade "Kärlek het som chili" och på den vägen är det... Har du läst boken?? Kan den rekommenderas i så fall?
    Kram från Anna

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)