fredag 8 juli 2011

Rosor och rabarber


Idag har vi trädgårdsvisning igen. Ett par som var här i lördags återkommer med goda vänner. Så himla kul och jag har gjort saft av rosor och rabarber, som ska avnjutas i bonna-orangeriet. Det är andra gången jag gör den här saften och den här gången blev den helt perfekt! Jag hittade receptet i en tidning i våras (har dessvärre glömt vilken) och nu har jag modifierat receptet efter min smak. Erkännas bör dock att det inte finns några rosor från vår trädgård i saften, utan rosenvatten;)

Så här gjorde jag och det blev ca 2,5 liter saft. Jag plockade rabarber och skar upp ca 1 kg i bitar som var 3 cm långa. Jag la dem i en stor kastrull och hällde på 2 liter vatten och kokade i 15 minuter utan omrörning. Därefter silades det hela genom silduk och den silade saften hälldes tillbaka i grytan. Jag tillsatte 6 dl strösocker och värmde igen tills sockret hade smält. Sist pressade jag två citroner och hällde i som smaksättning tillsammans med drygt en halv dl rosenvatten.

Lev väl,

10 kommentarer:

  1. Det låter jättegott! Men var köper man rosenvatten?
    Lycka till på trädgårdsvisningen!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Hej, jättespännande! Rosenvatten vet jag att vi köpt på apotek för många år sedan, till julens mozartkulor, men kan man inte göra det själv? Hur gjorde du, Madame C? :)

    SvaraRadera
  3. Jag har samma fråga som Monica, var köper man rosenvatten?
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Bästa drycken! Måste smaka himmelskt!? Mina sista rabarber blev kompott, tillsammans med massor av mynta, att ha i yogurten.
    Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  5. Rosenvatten köper vi i en arabisk affär i Växjö, både apelsinvatten och rosenvatten. Båda tror jag används flitigt i vissa arabiska matkulturer.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Låter jättegott! Ha det så bra i helgen!

    SvaraRadera
  7. Å måste prova, pronto! Låter smarrigt och läskande.

    SvaraRadera
  8. Så gott det låter!
    Din trädgård ser och låter så spännande. Kul med butiken på gården! Hoppas du får många gäster. Skulle vara kul att besöka:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  9. Eg fann oppskrifta di på saft av rabarbra og rose, den skal eg prøve neste år. No har eg sådd rabarbra i 2 år - i tillegg til at eg har godt med roser i hagen.
    Du har ein flott blogg - nydelege bilete.

    SvaraRadera
  10. Rosenvatten kan man köpa i alla välsorterade livsmedelsbutiker.

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)