måndag 27 juni 2011

Nu ska det saftas!


Åh, detta ljuvliga sommarväder vi har! Jag njuter och värmer upp mig så det ska räcka länge, länge. Sådan härlig sol och värme väcker ju ingen större lust att stöka i köket. Men igår när jag i hettan blev bjuden på ett glas svalkande nygjord flädersaft hos grannen, kunde jag inte låta bli att gå hem och plocka ner lite blomklasar och göra en liten sats saft. Den är ju så busenkel och snabb att fixa till, dessutom!

För recept, klicka på Läs mer nedan.


Flädersaft

Ca 30 blomklasar
1,5 liter vatten
1,5 kg socker
3 citroner
50 g citronsyra

Lägg blomklasarna i ett stort kärl. Skiva citronerna och lägg dem i kärlet. Koka upp vattnet och häll därefter i socker och citronsyra. Slå den heta sockerlagen över blommor och citroner och rör om. Täck kärlet med ett lock eller med plastfolie. Låt stå svalt i 3-4 dagar och rör runt någon gång per dag. Häll saften genom silduk och häll upp på rena flaskor. Ska saften drickas genast eller frysas, kan man använda mindre socker.


Lev väl,

14 kommentarer:

  1. Fläderblomsaft är den godaste saft jag vet....och när jag gör tar den slut nästan direkt så det där med att spara undan till vintern är svårt i vår familj...
    Nu blommar mina kaskadpelargoner....ska fixa bild så du får se....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  2. Nej men nu blev jag RIKTIGT sugen på härlig svensk flädersaft! Undrar just om jag kan finna några fläderklasar här i krokarna... :-)

    Sommarhälsningar,
    Helena

    SvaraRadera
  3. Jag brukar alltid frysa flädersaften och använda till fläderparfait bl.a. Det är så gott!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Lycka är att ha en stor Fläder nära sig!! Flädersaft är så gooooott!

    SvaraRadera
  5. Jag som inte gillar fläder...blev bjuden på det på en trädgårdsträff. Gissa vad jag tyckte? Det var ju gott och svalkande:)
    Kanske skulle jag sätta en fläderbuske...;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Jag brukar också göra flädersaft. Men i år blir det tyvärr inget, för fläderbuskarna hos mina föräldrar har frusit i vinter. Så gissa om jag blir avundsjuk nu... ;-) Men som tur är finns det lite kvar i frysen...

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  7. Flädersaft = sommarsaft :) tyvärr har jag "med åren" blivit dåligt på att safta fast det är så gott! Såg att jag hade massor av bär i frysen och jag har rabarber jag borde ta hand om....... men en regning dag så......!

    Roligt att paprika-chilin föll dig i smaken, jag misskötte mina så jag får vänta ett tag till innan jag kan skörda. Salladsfröna jag fick av dig, har jag däremot skördat varje dag sedan de växt till sig, senast i går kväll :)

    Ha en skön dag ♥

    SvaraRadera
  8. Vad härligt, Det ska jag också göra. För nu vet jag att växten jag frågade om i min blogg är fläder. Men hur vet jag om det är falsk eller äkta fläder? Eller det kanske inte spelar någon roll när man ska göra saft?

    SvaraRadera
  9. Vad härligt det ser ut. Längtar till att min stackars fläderbuske/träd ska växa och bli stor. Har flyttat runt den stackaren flera gånger på några år så det lär nog dröja. Kram

    SvaraRadera
  10. Flädersaft är verkligen gott. Väntar på att vår 'nya' skall bli stor nog att blomma.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. Är inne på min tredje sats nu ;-)

    SvaraRadera
  12. Mums, flädersaft som är så gott! Har du provat att doppa blommorna i pannkakssmet och fritera? Det måste jag göra någon gång - kanske nu när flädern blommar ;-)

    SvaraRadera
  13. Jag har inte gjort något av fläder på ett par år, kanske dags att sätta igång igen, det ser ju gott ut och är också det!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  14. Ja, lycka är egen hemmagjord fläderblomssaft! Min blir klar på fredag : ) Lycka till med din!!
    Kram/Lotta

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)