onsdag 6 oktober 2010

Vaniljsocker med ananassalvia

Jag gick verkligen loss på förra programmet av Trädgårdsfredag. Idag har jag gjort både eget vaniljsocker och örtsalt! Så enkelt och tillräckligt snabbt för att låta sig göras en vanlig onsdag:)


Min fina ananassalvia fick jag i slutet av sommaren av en god vän, Gullvivan (hon skriver mycket på AoT:s forum). Det var en fin planta men inte så stor. Jag planterade den i en av koppartunnorna tillsammans med några pelargoner. Nu är den så här stor och fin! Hoppas du läser detta, Gullvivan, och ser vilken kanonplanta det blev:)


Jag klippte av alla unga fina skott i topparna och varvade vanligt strösocker med de grovhackade bladen och en strimlad vaniljstång. Jag skrapade ur lite av fröna också och blandade ner i sockret.


Bara efter någon timme luktade det som nyuppskuren, solvarm ananas när jag stack ned näsan i burken:) Några goda tips om vad jag skulle kunna använda det här sockret till?


Sedan var det örtsaltets tur. Här valde jag att klippa blommorna från de tre olika sorternas oregano som jag köpte i somras. Den ena heter ju 'Hot and spicy' så den kan nog passa bra!


Blandade grovhackade blommor och lite blad med vanligt mineralsalt i en glasburk. Så vackert, så enkelt.


Imorgon, torsdag, är det leverans av årets slakt! Då ska vi paketera en kvarts oxe och lägga i frysboxen:) Härliga bestyr inför vintern. Är rätt sugen på att spara en bit ryggbiff uppe och tillaga den som Tareq visade i Trädgårdsfredag - japansk carpaccio med tryffelmajonäs... mmm.... Fniss, fniss, lill-lördag idag och jag laddar redan för helgen;)

Lev väl,

23 kommentarer:

  1. Mmmm ser gott ut, kan nästan känna lukten.
    Håller med dig Tarekq´s kött såg verkligen gott ut.
    Lycka till med oxen. Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  2. Jag såg också trädgårdsprogrammet i fredag´s, man lär sig alltid något nytt. Tareq är duktig på att laga mat, men den där ryggbiffen var för blodig för min smak.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt och tillfredsställande att ta tillvara det egenodlade.

    Jag kan tänka mig att vaniljsockret med ananassalvia skulle vara gott på lite fil eller yogurt.

    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Jag har en fin planta ananassalvia som jag aldrig 'använt' till något. Måste testa ditt vaniljsocker med ananassalvia. Det låter, som Maria skriver, passande till fil eller yoghurt.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Me vilket härligt, jordnära levene - på riktigt liksom! Jag blir så sugen.....

    Kram

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att den växte till sig så bra, det är säkert dina gröna fingrars förtjänst! (:D
    Kan verkligen tänka mej att vanilj och ananas salvia blir kanonhärligt, doften är ljuvlig!
    Får nog testa!! Ja till fil eller någon efterrätt blir det säkert perfekt!
    Ha det gott!
    Gullvivan!

    SvaraRadera
  7. Intressanta blandningar! Men så mkt oxkött? jag har lite plats i min frys ... *ler*!

    SvaraRadera
  8. Hej Charlotta! Va kul! Jag blir också alltid så inspirerad av trädgårdsfredag. Fina bilder du visar också. Det ser gott ut! :)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Men gud vad bra med ett recept på vad man kan göra med ananassalvia. Det hör till de där växterna jag odlade mest för det skojiga namnet.

    Jag har lite strul med att skriva kommentarer i din blogg just nu pga nån reklambanner eller nån som ploppar upp. Vet ej om det beror på din sida eller min dator.

    SvaraRadera
  10. Kul tips om vad man kan göra av sin ananassalvia! Jag har den annars mest för att den luktar så gott när man tar i bladen. Sockret tror jag skulle bli supergott att strö över en äppelkaka tillsammans med lite kanel innan man sätter in den ugnen.
    Lycka till med oxen!

    SvaraRadera
  11. Det där har jag missat får kolla på svt Play......
    Tyvärr börjar de flesta av mina kryddor se ganska ledsna ut, har slarvat i år med att ta vara på dom. Dragon och persiljan har jag torkat, och rosmarinen står i köksfönstret, resten skäms jag för.....
    Jag har tagit fasta på det du skrev hos mig och börjat skriva lite om mina chilisar...:)
    Härligt med riktigt kött i frysen, lycka till med slakten!

    SvaraRadera
  12. Jag såg också programmet i fredags, men har inga örter att använda. Får väl se till att skaffa lite kryddväxter till nästa år.
    Man får många annorlunda tips om matlagning i Trädgårdsfredag!
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  13. En kvarts oxe, det är inte litet kött, det!
    Vi köpte en kvarts kalv i fjor, från en ekologisk gård, men den delade vi med två av döttrarna.
    Och det blev ändå mer än 10 kg färdigstyckat och färdigmalet kött/man! Ska du ha en kvarts oxe själv, måste det kräva en STOR frys!
    Kul att pröva nya örtsalter och socker!
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  14. Trädgårdsfredag är ett program som jag, om jag ser det alltid ser det i efterhand...anledningen stavas barn och idol.

    SvaraRadera
  15. Såg också programmet. Visst blev man inspirerad! Fast jag är inte lika duktig som dig att komma till skott:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  16. Det program i tv låter spännande. Säkert när man ser hos dig hur det kann bli med dem tips man får.
    Ska försöka att hitta det på nättet.
    Kryddsalt blir säkert också gott. Och det ser så vackert ut i köket med alla dessa glasburkar.
    Ha en underbar helg.
    Anje

    SvaraRadera
  17. Wow detta måste jag göra!
    Vad gott det verkar.
    Du får gärna mejla mig så skall jag skicka en länk till en bra tork.
    Annika

    SvaraRadera
  18. Kanske skall ha mejl adressen vet inte om vi mejlat varandra förut.
    annika@naturligating.se

    Annika

    SvaraRadera
  19. Ååå! Vad duktig du är! Önskar jag hade tänkt till lite tidigare och faktiskt tagit vara på mer från örtlandet. Nu är allt bortfryst här:/ Jag får notera tills nästa år. Det är ju så himla lyxigt att eget smaksatt socker och salt:)

    SvaraRadera
  20. Då har du och göra idag, en kvarts oxe tar lite tid och få ner i frysen. Jag såg trädgårdsfredag, och allt dom lagar verkar så himla gott. Och du din lyckost hade ananassalvia, det ska jag köpa nästa år. Så fint det blir när man blandar i färska kryddor.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  21. Det är ju egentligen inte klokt, men jag brukar köpa olika örtsalt för jag gillar det. Men nu ska göra lite eget. Då slipper man dessutom inte kolla så noga efter om det är vitlök i saltet man köper, det gillar nämligen inte vi. Men jag ska nog göra lite eget chilisalt, tryffelsalt och citronverbena/dillsalt. Det senare blir nog gott till fisk.

    SvaraRadera
  22. det här var jätte fint vill berömma di och er som gör nåt va de ni odlar,, jag t.ex. fick massor av blnad annat tomtaer i år, men hälften gav jag borrt, en del gjorde jag salsa på.., men har int den riktiga inpiratioen efter allt som hänt.. sååå jobbigt, fast jag äälskar att sitt ner i landet och kolla hur allting växer..brukar ockås få massa chili osm jag använde knappt hälften av bar roligt att att den växer, men nu fasen dskall jga göra det här sltet och sockret, men behöver nån som sprakar mi dä bk..haha det gö ju int katterna.. men fick beröm av Åke Tuedsson iallfall och det tyckte jag var bra , när hna såg mina foton , han vet lit vad jag gåt igenom... så jaa nu hoppas jag den här inspiratioenn jag fick ev denna trelvig asidan håller i is hela perioden i sommar.. har iallfall börjat bra me chili och paprika osm kommit upp under lmpn i akvaiet..och gjort orning växthusbordet i källaren med dess armatur öve.. det ävntar på att ställas tomater, lobelior, och li annat...
    mycket felskivning men har blivit så å jag orkar int kolla att allting lbi rätt... skall fortsätta med min lill ablogg på blogshot..
    ha det så gott alla osm ev. läser detta och ett gott nytt odlingsår.. kramar

    SvaraRadera
  23. Har du testat att mixa de färska kryddorna med saltet? Det brukar vi göra för att få ut smaken ännu mer i saltet och så blir det så grönt och fint.

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)