torsdag 30 september 2010

Kokbönor på tork


Så var de första bönorna skördade och upphängda i knippen i stallet för att torka. Det är blomsterbönor, borlottibönor och vanliga brytbönor som fått hänga kvar och bilda stora fina skidor och allt ska nu skördas för att användas som kokbönor i vinter.



Borlottibönorna är allra vackrast tycker jag. När de torkar blir de röda fälten mörkt lila och de vita fälten ljusbruna. Lika vacker kombination, det.


Igår kväll tog jag in lite gott från köksträdgården, tillsammans med de borlottibönor som inte gick att göra knippen av. Av detta gjorde jag en mycket enkel men fantastiskt god grönsaksgryta.


Först skar jag löken, morötterna och potatisen i ganska stora bitar och spritade bönorna.



Sedan fräste jag det hela en stund i olivolja. Jag slängde med en liten chilipeppar med mild hetta, 'Mini Bonnet' och en vitlöksklyfta. Därefter slog jag på vatten så att det nätt och jämt täckte grönsakerna och tillsatte en grönsaksbuljong. Jag lät det hela koka ihop så att mycket av vattnet försvann. Under kokningen tillsatte jag några skvättar vitvinsvinäger (i brist på vitvin) och lite mer olivolja. Det blev vidunderligt gott i all sin enkelhet! Ett annorlunda tillbehör till falukorven eller köttbullarna, eller bara rakt upp och ner med en god bit bröd till...

Lev väl,

12 kommentarer:

  1. Vilken lyx, finns inget bättre en råvaror från egen trädgård! Härligt recept som jag måste spara. Blomsterböna var roligt, men nästa år blir det fler sorter hade jag tänkt!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt att kunna gå ut i trädgården och plocka in vad man behöver till matlagningen.
    Stallet är ett bra ställe för dig att förvara bönor och andra växter, det var så mysigt därinne.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  3. Borlottibönan är ju så snygg att man kan ha den till prydnad, nästan synd att äta upp! Men å andra sidan ser ju din gryta jättegod ut... Ha det bra! /Katarina

    SvaraRadera
  4. Gott det ser ut, det ska jag prova, har precis det samma i trädgården, fast en annan sorts chili, men det går nog bra ändå.
    Och ja Charlotta odla vintersquash nästa år, går att göra så mycket gott allt från soppor till superenkelt; skiva, lägg på en plåt, pensla med olivolja med tex lite chili och salt, rosta i ugnen c:a 15 min, passar till det mesta.
    trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Lycka är att laga mat som man odlat själv!! Förstår att det var supergott!! Bönorna är jättevackra - har själv aldrig lyckats odla fram någon fin köksträdgård. Skyller på sandig jord och dålig vattning...

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  6. Borlotti på burk ser inte alls så goda ut som dina....

    SvaraRadera
  7. Vilken lyx! Det känns så rätt med egenodlat, enda chansen att veta vad man stoppar i sig......
    Bönorna är så vackra, och det är lätt att föreställa sig hur gott maten smakade:)
    Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Oh så gott det ser ut.Du torkar också vanliga brytbönor? Vi hade massor i somras och åt dem nästan varje dag men detskulle vara trevligt att spara lite till andra tider.
    Anje

    SvaraRadera
  9. Man blir vad man äter eller...? d.v.s. en vacker böna. Jag måste ju bara pröva och se om det hjälper. Annars ser det ju gudomligt gott ut också. Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Vilken vacker böna och maten ser jätte god ut//Britt

    SvaraRadera
  11. Meravigliose le tue verdure !!:)
    Beatufiful your vegetables
    ciao

    SvaraRadera
  12. Vackert!

    Gillar att läsa/se på bloggarna om allt som skördas nu. Själv har jag skördat mest allt och tomater och chili ligger på mogning på en bricka i köket. Helt okej att norpa en tomat och mumsa i sig mellan varven. :)

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)