söndag 27 mars 2011

Dahliaknölar och dahliasådd


En härlig leverans med dahliaknölar damp ner i brevlådan förra veckan. Nice!
Nytillskotten är:
Boogie Woogie
Shillo Noelle

Mambo
Take off
(bilderna ovan är lånade från www.odla.nu)
Nu är det också dags att så dahlior, för den som är hågad. Jag samlade frökapslar i höstas och nu ska de ner i jorden. När man sår egna dahlior, blir de nya aldrig en kopia av moderplantan.




Men ofta blir de väldans fina i alla fall. Som de här till exempel. Jag köpte dem som små frösådda plantor hos Dahliasällskapet på trädgårdsmässan förra året. I slutet av sommaren fanns en fin liten knöl att gräva upp och spara till den här säsongen:)


Lite sent ute är jag, men nu ska jag peta ner egna frön för första gången. Så här har Gunnel Carlson skrivit i en dagstidning i höstas (fick urklippet per post av min mamma så jag vet inte vilken tidning):
"När blomman vissnat och knoppen torkat så "klämmer" du ut fröna ur frökapsenl och förvarar dem i en torr påse under vintern. I februari kan du så dina dahliafröer som blommar redan till sommaren. Kom bara ihåg att fröplantorna inte blir exakta kopior av moderplanten, det lyckas bara knölen med!"

På den fina bloggen Blomster-tips hittar man också en utförlig beskrivning av hur man gör och bilder på resultatet! Klicka här för att komma dit.

Lev väl,

17 kommentarer:

  1. Hej Charlotta
    Vilka Underbaringar :)

    B
    L
    O
    G
    G
    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    Fortsätter...redan 73 fina bloggar
    VÄLKOMMEN :)
    Håkan

    SvaraRadera
  2. Å, så vackra....
    får nog bli några knölar hos mej åxå...
    kram ullamaria

    SvaraRadera
  3. Jag har litet kluven inställning till just dahlior, dom är på gränsen till "too much"! Och så har dom nackdelen, att dom inte tål att stå kvar i rabatten över vintern. Men jag måste erkänna, att speciellt "Shillo Noelle", ser jättesöt ut!
    Ha en fin söndagskväll!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Häftiga beställningar! Jag är också en vän av riktigt granna dahlior, än så länge har jag inga knölar, men jag har lite 'Bishop's Children' fröplantor på kommande. Det var trevligt att träffas igår!
    Hälsningar Henrika (HA)

    SvaraRadera
  5. Oj, så många fina dahlior. Gillar dessa mycket då de finns i så många fina färger och de är verkligen en färgklick i trädgården.
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  6. Alltid lika härligt med dalior!/Anja

    SvaraRadera
  7. Halloj!
    Snodde med mig några frön från Monets trädgård i höstas som jag hoppades skulle bli något. Men antagligen var de inte riktigt mogna för inget av dem har grott... Eller så är det en hint om att man egentligen inte förväntas plocka med sig något därifrån.. ;) Hoppas på mina ärligt inköpta knölar istället.. :) Kramar!

    SvaraRadera
  8. J’adore les couleurs,
    Je trouve ça hyper beau! :)
    / Colette Letrez

    SvaraRadera
  9. Åhh så vackra de är Dahliorna! Underbara blommor. Jag bara måste komma hem til dig och kika på din trädgård någon gång!

    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Hej Charlotta !
    Nu skall jag komma ihåg att ta fröer från mina dahlior i höst ... tack för tipset ! Spännande att se hur "döttrarna" blir !
    Ha en bra vecka !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  11. Mycket vackra dahlior du fick. Det låter spännde med frö. Har aldrig försökt men det ska jag kanske göra. Spännande att dem inte blir samma som moderplanta. Jag ska plantera mina nyinköpta knölar nästa vecka.Mina "gamla" har säkert inte överlevt vintern för dem var inte täcka ordentlig. Tyvärr!
    Kram
    Anje

    SvaraRadera
  12. Antar att om man har några vill man bara ha fler och fler...verkar ju finna hur många som helst ;))

    SvaraRadera
  13. Dahlior är verkligen ett intressant släkte tycker jag - har frösått för längesedan och de blev fina men har inga kvar av dessa längre...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  14. jag har faktiskt sått fyra olika sorter i år.
    är lite nervös för hur dom ska klara sig från sniglarna bara. jag får väl gå vakt varje kväll...

    SvaraRadera
  15. Sicka snygga dahlior du har skaffat, man får lätt ha-begär. Själv har jag börjat väcka våra dahlia-rötter, problemet är bara att det blir så många när man delar dem...de ska ju ha plats att stå också! :o)
    ha en fin vecka,
    lydia

    SvaraRadera
  16. Fina sorter, gillade särskilt den sista ,Take off, ser nästan ut som en pion ju. Lycka till med dina frösådder. Det är enkelt att lyckas med frösådda dahlior, och fantastiskt roligt, alla blir olika. Ha en skön vecka
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  17. Hej!!!
    var köpte du sorten mambo?? Den väcker verkligen mitt habegär!!!!!
    mail kennel_darkinferno@hotmail.com

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)