onsdag 12 januari 2011

Mycket nytt att odla i år!

Åh, vad glad jag är att så många vill vara med i utlottningen av penséfröer! Jag är helt klart inte ensam odlarnörd;) Underbart!

Och så är det julafton varje dag nu! I veckan har det landat fler brev från goa fröbytare. Det är inte klokt vad många sorters fröer jag fått ihop redan. Var ska jag bara få plats med allt? Vi får kanske ta hit en traktor och plöja upp en bit av åkern i vår?

Se här vad jag fått från Lottas trädgård som besökte Ungern förra året:
Ungersk chili, stark och rund i formen.
Ungersk chili, ljusgrön och bitvis stark. 20 cm lång.
Bonusfrö fick jag också! J Rosenböna ’Golden Sunshine’

"Uppmärksammad sort med limegrönt bladverk. Intensivt neonröda blommor."
Bild och text lånad från www.froer.nu
Från Gelas trädgård har jag fått:
Vintersquash ’Golden Hubbard’ och ’Red Turban’
Pumpa ’Connecticut Field’
Rättika ’Shunkyo Semi Long'
Kålrabbi ’Supersmeltz’
Brysselkål ’Darkmar 21’, ’Falstaff’
Gurka ’Suyo Long’
Palsternacka ’White Gem’
Rädisa, Runåbergs mix

Mest spänd är jag på den här tokiga vintersquashen 'Red Turban'. Inte nog med att den ser helt
galen ut, den lär vara god att äta också:) Bild lånad från Gelas Trädgård. 

Tack snälla, snälla Lotta och Ingela för alla dessa fantastiska fröer!

Imorgon ska jag berätta om min odling av penséer förra året:) Från frösådd i januari till blomning, nedskärning och omblomning på sensommaren!

Lev väl,

11 kommentarer:

  1. Spännande läsning av penseer väntas imorgon då...
    Vi ses, kram ullamaria

    SvaraRadera
  2. Vilken skatt du fått i alla fröer och det skall bli intressant att läsa i morgon. Också.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fick en frö katalog häromdagen men inte hunnit titta i den. Det kommer.
    ;)

    SvaraRadera
  4. Härligt! Penseer.... jag måste vara med!

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  5. Den där blomsterbönan var riktigt läcker ! Javisst är det härligt med alla fröer nu, fast stökigt i köket ! Ha det gott
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  6. Ser fram emot din penséberättelse!
    Beställer fröer som en tok nu, undrar också hur jag ska få plats med allt...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  7. Fniss... jag börjar känna samma glädjerusiga, lite lätt panikslagna känsla... vaaar ska allt få plats?! Vi har ändå bara en tomt som är 800 kvm...
    Men kul är det. Vilken trend du har startat!
    Heja dig!

    SvaraRadera
  8. Så mycket härliga fröer du fått. Du har mycket kul att se fram emot. Visst är det fantastiskt med alla snälla bloggvänner. Ha det bra.// Peter

    SvaraRadera
  9. Vilken spännande samling du får!

    SvaraRadera
  10. Lycka till med allt du fått! Ska bli spännande att se vad det blir av det!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  11. Ja, det där ser ut som en spännande samling. Eftersom min pappa är ungrare blev det hela förstås ännu lite mer spännande läsning, men be mig inte om råd, då jag inte har en aning om ungersk odling!

    Hoppas ditt nya år har börjat bra.
    Kram, Helena

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)