tisdag 8 juni 2010

Rapport från pallkragarna

Ikväll blev det äntligen gurkans, squashens och pumpans tur.

De såddes den 4 maj i det här fina självvattnande brättet. Sen fick de stå och vänta och vänta på rätt väder, på en odlingsplats och slutligen på att jag skulle få tid att plantera ut. Taniga och ihopslingrade var de! Undra på det när väntan varit så lång!

I en av de nya odlingslådorna i köksträdgården har nu sju squashplantor fått sin hemvist. Det är sorterna 'Black Beauty', 'Cocozelle' och 'Yellow Straightneck'. För säkerhets skull har jag petat ner tagetes lite här och var, ifall någon planta inte tar sig. Det är den röda vackra sorten 'Linné', från fröer som Lotta i Lottas trädgård varit så gullig och delat med sig av, när mina egna inte ville gro. Tusen tack för det, Lotta!

Här i de båda pallkragarna till höger, har jag satt två plantor av nakenfröpumpan 'Lady Godiva' och fyra plantor av sallatsgurkan 'Chrystal Apple' (världen godaste gurka!). Dessa två pallkragar är till största delen fyllda med hästgödsel. Bara ordentligt med jord runt rötterna och lite ovanpå för att det ska vara snyggt. Jag har valt att inte fylla jord ända upp för att plantorna på så vis ska få lite vindskydd. Får väl fylla på med halm eller nåt, för det är ju inte så snyggt;)

Sist fick de båda kragarna varsin skiva kanalplast över sig, så de stackars plantorna inte får en köld- och vindchock!

Vitlöken är monstruös i år! Har jag berättat är det är en sort som heter 'Sibirisk röd' och som ska vara en av de allra bästa, med få men jättestora klyftor? Detta enligt Åke Truedsson och utsädet är inköpt hos honom när Tomatklubben hade vitlökskurs i augusti förra hösten. Vi har satt ca 90-100 klyftor och det brukar vara lagom för att äta färsk vitlök under sommaren, ha gott om vitlök hela vintern, ta eget utsäde och dessutom kunna ge bort till vänner i förkylningstider.

Sparrisplantorna, som vi köpte på trädgårdsmässan i våras, har nu kommit upp och ser glada och nöjda ut. Mer om vår sparris och plantering kan man läsa här och här.

Schisandra-plantan har också äntligen fått en växtplats. Den fick bo i cementringen. Någon form av klätterstöd ska den få också. Lite mer om denna uppiggande växt kan man läsa här. Oj, vad jag hade mycket att berätta ikväll! Har egentligen lite till, men det får vänta tills imorgon. Ha det gott där ute i trädgårdarna, alla!

10 kommentarer:

  1. Du har det så fiint och välorgniserat och samtidigt så inspirerande för en grönsaksnörd! Tack - blir sugen på att prova alla möjliga nya och roliga odlingsprojekt.

    SvaraRadera
  2. Härligt härligt...
    Här blir alla plantor snigelmat.
    Vi får väl se vad som blir kvar.
    Gillar färgen på kragarna fast det har jag nog redan sagt.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. oj så härligt med egna grönsaker, jag ska försöka så och sätta ut mitt nu i veckan..
    ha det gott/ Berit

    SvaraRadera
  4. Vet att man börjar låta tjatig, men din köksträdgård är så snygg att man dånar. Dessutom skönt att höra att t o m ni är lite sena med att få ner pumpa/squash i jorden. Har blivit feg med dem, efter att ha sett dem tyna bort flera år på raken p g a för dålig avhärdning. Men till helgen ska de äntligen planteras.

    SvaraRadera
  5. Ser så fint ut! Mina vitlökar är också helt gigantiska i år, vädret har väl varit bra för dem, för jag har gjort precis som jag brukar..ha det gott/Sophia

    SvaraRadera
  6. Ser fint ut,vilken ordning du har.
    Mariana

    SvaraRadera
  7. Åh, så fint och välordnat och frodigt ni har det..... Håller med dig om att vitöken verkligen ser fantastik ut! Ert pallkrage-område är exemplariskt och en förebild på hur fint och bra det kan bli med pallkragar. Håller med Annika också att färgen är super!

    Ha' det gott!
    Kram
    /Charlotte

    SvaraRadera
  8. Oj vad du har fått det fint o vad mycket du kommer att kunna njuta av- egenodlat- som är såå
    säger en som knappt får rädisor o sallat att växa i pallkragarna. Grönsaker har svårt hos mej- kanske beror på odlaren??
    KRam Ninne

    SvaraRadera
  9. Jag är svag för ordning och reda så jag super gillar din pallkrage odling och det är så snyggt med färg på pallkragarna.
    Jag ångrar mkt att jag inte målade mina.
    mvh Lena

    SvaraRadera
  10. Du har så prydligt o fint, en fröjd för ögat! Ordning o reda pengar på fredag! Fniss! Hoppas att du får en Trevlig Torsdag! Kram Therese

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)