måndag 31 oktober 2011

Harvest Monday - bönor och fint loppisfynd


Lite mysiga höstsysslor idag.

På ett bord i källaren har jag ett helt berg med torkade bönskidor och när andan faller på går jag ner och spritar lite. Det är för tråkigt arbete för att jag ska orka göra allt på en gång. Bättre med lite i taget:)

 Snygg bönutställning blev det på det nya kopparfatet som jag hittade på en loppis idag. Tänk när det fatet har fått åldras ute... Lovely! Längst bort i bild syns de vita blomsterbönorna 'Czar'. De är enormt stora och skidorna är verkligen fullmatade. Mmm, jag ser redan fram emot vinterns värmande grönsakssoppor med dessa bönor i... för att inte tala om marinerade bönor, med lök, vitlök och olivolja... mmm... Till vänster syns vanliga blomsterbönor, som jag sparar för att ha eget utsäde till nästa år. Till höger bönor av Triompho di Violetta - som har mörkt lila bönskidor. Bönorna i fröpåsen var mycket brunare än dessa, som snarast är beige. Några ska smakas och resten får vara till nästa års utsäde...

Det här måste vara årets sötaste böna! Den heter 'Mayflower' och är en gammal kulturarvssort som påstås ha kommit till USA med båten Mayflower år 1620. Det ska bli spännande att se hur den blir när man kokar den. Efter vad jag har hört ska den vara mycket god. Måste absolut spara lite bönor till nästa år:)

Idag är det Harvest Monday igen hos Daphne i USA. Nu måste jag in och kika på alla skördebidragen! Ha en fortsatt skön måndagskväll!
Lev väl,

8 kommentarer:

  1. Så vackra, minns när vi gjorde pyssel som barn, gott att äta också.

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra bönor i härliga färger! Så mycket gott du kan göra av dem.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. I love the look and feel of beans, they are fabulously tactile aren't they? I actually quite enjoy shelling them as well, although I like getting my kids to do it more...

    SvaraRadera
  4. De svart&lila bönorna va´ läckrast! Kanske läckrast i smak också? Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  5. Tänk, bara för en kort tid sedan, ansågs bönor inte särskilt nyttiga, utan bara fettbildande...
    Skönt att man har kommit på bättre tankar!
    Underbara t.ex. i grytor!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Lovely beans! I grew some of the same scarlet runner beans this year. I'm always surprised by their size.

    SvaraRadera
  7. Åh, så fina bönor! Jag tror också på utvistelse för kopparfatet! Grattis till fynd! :) Mia

    SvaraRadera
  8. Wow - så vackra dom var! Man skulle nästan kunna tänka sig att odla bönor bara för att dom är så tjusiga!!

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)