tisdag 14 juni 2011

Chili är så gott...



... och så finns det så många olika former och färger också! En del ser ut som flygande tefat, som till exempel 'Mini Bonnet',


andra kan vara randiga, som 'Fishpepper'.


En del ser till formen ut som klockor, till exempel 'Jamaican Bell'.


Somliga växer rakt upp och ser för övrigt helt normala ut.


Andra kan vara svarta, eller kanske blå? 'Blue Christmas' heter den här sorten.


Slutligen finns det sådana som 'Frigitello', som hänger helt normalt och för övrigt också beter sig precis som man förväntar sig av en chili:)

Härligt är det att ha så många chilisar som redan kommit så här långt. Hemligheten är att så tidigt, tidigt. En del av dessa är sådda i början av januari. Klicka HÄR, för att komma till ett härligt recept på hemlagad chiliröra, som passar perfekt till det som ligger på grillen i sommar:)
Lev väl,

10 kommentarer:

  1. Vilka underbara chilifrukter!! :))

    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Vilka fina chillisar du har och jag tycker också att det är jättegott. Men för mig är chilli en liten gåta, hur vet man om dom är lagom eller om dom bränner en sönder och samman?
    Agnetakram

    SvaraRadera
  3. They look so shiny and lovely! I love the flying saucers, we just call them button squash over here. Such fun to grow and eat!

    SvaraRadera
  4. Men oj vad dina chilisar har kommit långt!!! Mina har inte ens blommat. :) Men det kommer väl. Kul att se hur de kommer att bli. Jag fick ju så många fina fröer av dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Oj så många olika sorter du har! ja, lite chili i vilken (nästan i a f) maträtt som helst kan verkligen höja intressegraden ett par snäpp!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Oj, så många sorter! Verkligen läckra former. Använder du alla? Själv är jag lite sån att jag tycker det är kul att odla olika saker, men är mindre bra på att använda dom sen. /Anette

    SvaraRadera
  7. Jag skriver upp chili på min framtida planteringslista.
    Mycket mums i maten! Och fina former

    Ha en fin kväll

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  8. Jeg elsker også chili! Den sterkeste jeg har sådd er Scotch Bonnet! Mest for moro, den er nok for sterk til å ha i maten.Kjenner du til den? Hege

    SvaraRadera
  9. Tänk, att dom redan har kommit så långt! Men jag säger som Agneta här ovan, hur vet man vilken styrka det är på dem?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Hej Agneta och Monica,
    Jag brukar läsa mig till styrkan, men den kan variera ändå, beroende på hur varmt och torrt det har varit under växtsäsongen. Generellt håller jag mig till de milda och medelstarka sorterna, och odlar ibland någon het bara för skojs skull och för att ge bord till vänner som uppskattar riktigt hetta!
    Kram!

    Hej Anette,
    Fniss, precis sån är jag också:) Jag behöver verkligen bli ännu bättre på att ta hand om det jag odlar. Men jag gläds också mycket åt att få ge bort en hel del av det jag odlar.
    Kram!

    Hej Hege,
    Om jag inte minns fel är väl Scotch Bonnet en av de starkaste sorterna! Jag har dock aldrig odlat den själv. Den starkaste jag har i år är Rocoto Red.
    Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)