onsdag 15 juni 2011

En tur i köksträdgården


Mina tafatta försök till mönsterodling går vidare. Här en kronärtskocka i mitten, ringblommor i kryss, gulbetor uppe och nere och mangold till höger och vänster.


Kommer ni ihåg min sorg över de amerikanska blåbärsbuskarna som inte blommade. Trots det har de andra blommande buskarna tydligen pollinerats ändå och det ser ut att bli blåbär. Yes!!!


Massor av härliga jordgubbar ser det ut att bli, trots torkan som varit. Nu är det hög tid att sätta upp fågelnäten, så vi inte bjuder bort alla goda gubbar!


Vitlöken är otroligt fin. Men, hm, någon ser ut att ha slarvat med ogräsrensningen här;) Allting är så tidigt i år, minst två veckor, så jag funderar på om det är skördedags redan i början av juli i år...



Den här bondbönan är så vacker med sina röda blommor. Egentligen tycker jag bondbönor är alldeles för besvärliga att tillreda, med allt skalande, för att vara värda att odla, men den här underbara sorten kunde jag bara inte motstå i år. Den heter 'Crimson Flowered' och är en kulturarvssort som lär vara mycket delikat.


De tidigt sådda sockerärterna i ena kallbänken är snart färdiga för första skörden. Åh, jag längtar!


Utomhustomaterna kommer sig så fint, så fint. Alla har redan små tomater! Dessa sorterna köpt jag på Tomatklubbens kurs i maj och har alltså inte sått dem själv. Men gissa om jag ska spara fröer:) Alla sorterna är nya för i år.



Denna häftiga busktomat, Fuzzy Wuzzy, köpte jag också hos Tomatklubben, men den är så speciell så den fick stå i växthuset. Bladen är som lammöron och jag har varit så nyfiken på hur tomaterna ska bli. De verkar bli droppformade och så är det strimmor på. Jag har ingen aning om vilken färg den kommer att få.


I växthuset är de första minislanggurkorna, Passandra, snart klara för skörd och...


... här finns även mer sallatsplantor på väg ut i köksträdgården. Snart dags för en ny omgång sådd!


På ladugårdsväggen är humlen redan halvvägs upp för störarna. Dessutom sprider den sig på alla håll nertill och det är så vackert.


På det hela taget är det tid för njutning nu och den där majkänslan av att allt exploderar på en gång har börjat gå över till en lugnare period, där det mest är rensning och vattning som krävs. Det blir mer tid till att njuta och uppleva, helt enkelt. Enda smolket i bägaren just nu är den hårda vinden som tycks ha bildat pakt med små svarta sniglar för att helt förgöra mina bönor och luktärter. Jag försöker släppa taget och tänka att ja, ja, då blir det kanske inga bönor i år då.

Lev väl,

13 kommentarer:

  1. Tomater på friland, jeg siger bare Thumps up. Det er rigtig skønt i de gode somre når det lykkes og de giver mange smagfulde tomater, de andre år snakker vi ikke om, men prøver igen.
    Henrik

    SvaraRadera
  2. Hos dig är det inget fel på växtkraften, det växer så det knakar överallt.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Gudars vad det växer hos dig! Jordgubbsskörden ser ut att bli enorm och allt annat artar sig ju också bra. Det enda som kommit lika långt här är vitlöken som verkligen är otroligt stor och kraftig i år, hoppas den blir bra under jord också.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Hjälp vad det växer överallt hos dig! När jag kommer ner till Nöbbele nästa vecka har jag varit borta därifrån i 2 och en halv vecka. Grannen skulle titta till mina tomater (som jag fick av dig) som står i tvättstugan. Hoppas allt är OK, men det kommer att bli med lite bävan jag kollar in hur det har vuxit i trädgårdslandet och i min lilla början på kryddland. Vi hörs.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Oj vad det frodas härlig hos dig. Ser så härligt ut.

    Kram

    SvaraRadera
  6. hej. Jag är en flitig besökare av din blogg, men tyvärr inte lika flitig på att kommentera. Ville bara tala om att du inspirerar mig mycket, Senast med bokashi-kompost. Har hämtat ut mitt startpaket idag och nu står hinken i städskåpet. ska bli spännande!! tack!

    SvaraRadera
  7. Håller med dig vad det gäller bondbönor! Dom är väldigt goda, men det blir inte mycket kvar, när man har "dubbelskalat" dom!
    Annars är jag som vanligt stum av beundran över dina odlingar! Men jag har faktiskt också sockerärtor, som snart är färdiga för skörd - hurra!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Fantastiska bilder! Jag blir så glad och inspirerad av att läsa din blogg! Och kommer på tusen frågor ... Vilka sorters blåbär är det du odlar? Har du haft de i många år? Vilka sorter har i så fall varit mest pålitliga med skörd? Vilka är godast? Det här var bara blåbärsfrågorna ... Tack för svaret om tomathinkarna! Nu har jag gjort som du och det funkar jättebra.

    SvaraRadera
  9. ÅÅ vilken rikedom i smaker du har!!
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  10. Hej Åsa,
    Åh, vad kul att jag kan bidra med inspiration! Lycka till med din bokashi-kompost:) Fråga gärna om det är något du undrar, så här i början.
    Kram!

    Hej Renée,
    Vi har totalt fyra amerikanska blåbärsbuskar,
    varav två är 'Northern Blue' och två är 'Blue Crop'. Buskarna är fyra år gamla. Klicka gärna på "Blåbär" bland mina etiketter en bra bit ner i högerkolumnen, så hittar du mer information och bilder om våra blåbär:)
    Tack snälla du för de snälla kommentarerna om min blogg. Jag blir så glad av att kunna inspirera:) Fråga gärna mer, jag ska svara så gott jag kan.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Åh, vilken härlig trädgårdsblogg du har!

    Kramiz Madde

    SvaraRadera
  12. jag har tomat zebrino frö, har nu satt o hoppas där blir många tomater.
    godaste sort jag provat

    SvaraRadera
  13. Det är ljuvligt vackert hos dig nu! Bara frossar i dina finfina inlägg! :) Undrar om inte har satt en likadan rödblommande bondböna..? Fin är den hur som helst! Skönt att fått buskar och träd i jorden. Det skapar alltid en liten stress när man inte hinner få plantorna i jorden.
    Massa kramar!

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)