tisdag 16 februari 2010

Fettisdagen - ännu ett vårtecken


Finns det något bättre sätt att fira fettisdagen, än att mumsa semlor och drömma om våren? Och hembakade ska de vara! Helst med mammas hemlagade mandelmassa - det är grejer det. Med magen full av semlor, hade det varit bra om man kunde gå ut och gräva i trädgården lite... Visserligen odlar jag inte mandel men jag kan ändå inte låta bli att dela med mig av den här hemgjorda och riktigt rustikt välsmakande mandelmassan. Klicka på Läs mer för att läsa receptet.


200 g mandel
2 dl florsocker
1-2 äggvitor


Mixa först mandeln riktig fin, nästan som mjöl. Häll i en bunke och blanda i florsocker. Rör sist i en äggvita och se hur konsistensen blir. Blir det för "stabbigt", tillsätt en halv äggvita till och kanske ytterligare en halv.
Förvara mandelmassan i en burk i kylen. Den håller sig 4-5 dagar. Gillar man inte den rustika smaken, kan man först skålla mandeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)