söndag 21 februari 2010

Att anlägga varmbänk, del 1

Nu är det vår! Japp, det har jag bestämt. Bara lite mer än en vecka kvar till första vårmånaden och jag har bestämt mig för att trotsa snö och kyla och försöka anlägga en varmbänk i växthuset. Jag har gjort det nästan varje år sedan 2002 och flera gånger har vi skördat egen sallad under andra halvan av mars! Nu är jag flera veckor sen men egen sallad i april känns helt ok det också. Startade detta vågade uppror med att skotta mig fram till det övergivna växthuset som inte ens blev ordentligt utstädat i höstas.



Puh, en meter i taget så blev det till sist en gång. Men hur ska jag komma fram här, med skottkärran fullastad med gödsel?
Dörren gick att få upp, men fy så det ser ut. Dött och skräpigt!
Det är här till höger varmbänken ska anläggas. Slarvig som jag var grävde jag inte ut jorden i höstas och nu är det stenhårt av tjälen. Hur ska det här gå?

En stackars kvarglömd purjo, med toarullen om sig och allt...


Nu blev det så här städat i alla fall och snön på taket är borta. Imorgon, söndag, ska varmvattenslang fram och växthuset skuras. Samtidigt ska jorden tinas av varmvattnet. Det är planen.

3 kommentarer:

  1. Kul att höra att du gör VÅRJOBB. Kanske skyndar det på våren lite??
    Vi har väl annars inte mycket att göra utan att VÄNTA??
    Kram Ninne

    SvaraRadera
  2. Men vilken dröm att ha ett så stort och fint växthus! Härliga värmande vårsysslor låter det som - fastän snön ligger djup och kylan biter i kinderna.

    SvaraRadera
  3. Kul att det ser stort och fint ut! Dessvärre är det litet och eländigt i verkligheten. Endast 6 kvm...

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)