tisdag 26 januari 2010

Runåbergs - en fröfirma utöver det vanliga


Runåbergs är min absoluta favorit bland svenska fröfirmor. De har en mycket sund, fast ovanlig, affärsidé om att dela med sig av sina kunskaper till sina kunder. Deras omfattande katalog från 2008 är fullspäckad med bra information om hur man bäst odlar de olika grönsakerna och blommorna. Vidare kan man läsa om hur man tar egna fröer (!) och kanske bäst av allt: de strävar efter att ha ett så stort sortiment av ekologiska fröer som möjligt. Katalogen från 2008 går fortfarande att beställa. För 2009 och 2010 finns ingen katalog, men väl kortfattade sortlistor. Naturligtvis kan man beställa fröer on-line: http://www.runabergsfroer.se/ . Men det som är allra mest speciellt med denna fröfirma är att de erbjuder sina kunder provfröer. Alltså fröer som inte finns till försäljning, men som de håller på att prova ut. Man anger på beställningen vilken typ av fröer man är intresserad av och så sänds de tillsammans med den ordinarie beställningen. Det enda man gör i gengäld, är att rapportera tillbaka hur det gick med odlingen av provfröerna och vad man tyckte om det man odlat. Mycket annorlunda och spännande!

3 kommentarer:

  1. Fick mitt eget ex av deras katalog på posten igår, både den tjocka och årets lista. De är redan vältummade kan jag säga, och beställningslistorna börjar anta oroväckande propotioner.
    Trevlig blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack för komplimangen! Jag är ren nybörjare på det här med att blogga, så det värmde verkligen. Vad tänker du beställa från Runågbergs?

    SvaraRadera
  3. Hej Charlotta!
    Tack för din kommentar hos mig!
    Din blogg är jättefin! Och din trädgård verkar oxå jättefin :)

    Ja det är klart du får länka till mig, jag lägger en länk till dig med så jag hittar hit igen :)

    Ha d gott!
    Kram Hanna

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)