onsdag 12 september 2012

Rödkålsskörd och mjölksyrejäsning


Det är allt med sorg i hjärtat jag skördar dessa vackra konstverk!
Det tar emot, men å andra sidan vill jag inte bjuda sniglarna
på hela härligheten, heller!


Men nu är det gjort och det är en glädje att se dem så här också:)


Kålrabbi och purjolök är också fina att skörda nu och vi gjorde
en stor plåt med stora bitar av rödkål, purjo och kålrabbi
i ugnen, tillsammans med salt, kummin och kallpressad
rapsolja. Det blev flera stora lådor att frysa in och njuta
av längre fram i vinter. 


Några kålhuvud och lite kålrabbi lade vi undan i matkällaren. De klarar
sig där ett bra tag. Tre kålhuvuden strimlade vi för att mjölksyra.


Tillsammans med några äpplen, dillkronor och svartvinbärsblad, alltsammans från
trädgården, saltades kålen och packades riktigt, riktigt väl i en stor glasburk.
1-2 tsk salt per kg kål. Rödkålen vattnar sig inte riktigt lika mycket som vitkål
så därför hällde jag på lite kokt, avsvalnat saltvatten för att allt skulle täckas väl.


Högst upp i burken ligger två stora kålblad och ovanpå den en stor, helt
rund och slät sten, som kokats i vatten i 10 minuter. Detta för att all kål
verkligen ska hållas nere under vätskan.


I två dagar ska nu burken stå i rumsvärme. Sedan ska den ställas
i matkällaren i ca 3-4 veckor och sedan hoppas vi att vi kan
njuta av egen syrad rödkål:) Jag lovar att berätta hur det går!
Glasburken och locket steriliserade i ugn 30 min (125 grader)
och gummiringen koktes tillsammans med stenen.
Lev väl,

4 kommentarer:

  1. Vilket jobb! Men sen kan ni njuta när ni tar fram det!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Underbart Charlotta! Så vackert och nyttigt :) Jag skördade min kål häromdagen också. Det är så sant som du säger, man vill både ha den kvar i landet och skörda den.. Ha det gott, kram! / Carolin

    SvaraRadera
  3. Jeg har aldrig prøvet at mælkesyre så jeg glæder mig til at høre, hvordan det går - og hvordan det smager!

    /Birgitte - som ønsker dig en dejlig sensommerdag

    SvaraRadera
  4. Det låter spännande!!
    Din översta bild på det vackra spetskålet ska jag måla av.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)