torsdag 13 september 2012

Bönor och rödbetor i regnbågens färger


Så, nu har turen kommit till brytbönorna. Långt ifrån allt är skördat
och ännu hoppas jag på många fina höstdagar, då jag kan gå ut
och skörda till kvällens middag. Men en del vill vi ha att njuta av
i vinter och jag har förvällt och frusit in många påsar. Till 
helgen planerar jag också att göra en glasburk med mjölksyrade
bönor. Kunde nog bli fint med alla tre färgerna tillsammans!


De tre sorterna jag odlat i år är störvaxbönan 'Neckargold', 
störbrytbönan 'Neckarkönigin' och purpurstörbönan 'Purple Podded Stringless'. 

De två förstnämnda finns hos Runåbers fröer och den 
sistnämnda har jag fått från föreningen Sesam


Här hänger några av de mest övermogna för att torka och bli
till nytt utsäde inför nästa års säsong!


Också rödbetorna har jag odlat i många färger i år. Jag ska nog mest
ugnsbaka i klyftor och frysa in, men kanske också prova en mjölksyre-
jäsning av rödbetor, kummin och vitlök. Låter inte det gott?

Årets sorter är polkagrisbetan 'Chioggia', gulbetan 'Touchstone Gold'
och rödbetan 'Bull's Blood'. Alla sorterna finns hos Runåbergs.


Den största i mitten som har rosa skal är en 'Chioggia' och trots att
den var så jättestor, så var den helt krispig och fin inuti. Det blev
nästan en hel plåt klyftor att ugnsbaka bara av den enda:)
Lev väl,

7 kommentarer:

  1. Ja, nu får du verkligen valuta för all din odlarmöda! Det ser underbart ut!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. En fröjd att se alla dina vackra grönsaker och läsa om vad du ska göra med dem.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken stor skörd ni får! Roligt att läsa, och fina bilder.

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk färgtriss på brytbönorna! Underbara bilder!! Kram / Carolin

    SvaraRadera
  5. Allt ser fantastiskt gott och fräscht ut, vilken ynnest att få äta så mycket gott som man själv odlat!
    Tack för tipset om äppelsorten kan mycket väl stämma.
    Må så gott!
    /Madde - bland blommor och buskar

    SvaraRadera
  6. Vilka helt undrbara grönsaker du visar, jag är verkligen avis på bönorna för mina blev helt misslyckade iår, ruttnade bort av allt regn...Jag såg ett recept på rödbetskaka med saffranstopping...det låter väl också gott!
    Ha en fin kväll.
    Lotta

    SvaraRadera
  7. Jag får massor av inspiration till tillvaratagande från din blogg nu i skördetid. Kommer det (snälla!) ett recept på de mjölksyrade bönorna också?

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)