lördag 4 februari 2012

Show off - lek med rotsaker och pumpa


Ja, nu har jag lekt med maten värre än en tvååring! 
Och haft lika roligt som en tvååring som får äta själv;)


Jag blir så inspirerad och prillig när jag hittar fina och oväntade stilleben där ute
i bloggvärlden och två bloggerskor som alltid får mitt hjärta att slå frivolter
och min hjärna att koka över av ljuvliga idéer är Helena med The Swenglish Home
och Charlotte med Trädgårdsflow. Det är förresten Helena som brukar skriva så där
att hon leker med maten, när ätliga ting hamnar bland hennes vackra arrangemang:)


Dagens inlägg är (oavsett vad ni tycker om att leka med maten
på det här viset) ett trevande och nervöst försök att göra något
av all den energi och bubblande inspiration jag får när jag läser
alla er andras fina bloggar!


Visserligen kanske jag hamnar i utkanten av vad min blogg annars
handlar mest om, nämligen odlandets konst och vedermödor,
tillsammans med en del recept och praktiska skördetips.


Men det är ju så vansinnigt kul att tänja sina gränser och tillåta kreativiteten att härja
fritt inomhus, nu när det är vinter och den inte kan få sitt utlopp i trädgården:)

Men för att balansera nytta med nöje kan jag berätta att den groteskt läckra pumpan är
en riktigt gammal kulturarvssort som heter 'Marina di Chioggia' och som ofta förekommer
på renässansmålningar. Den var grågrön först men efter att ha legat i matkällaren
sedan oktober är den nu nästan gul. Mycket god att ugnsbaka med örtkryddor
penslad med olivolja.


Så tack sötaste ni för all fantastisk inspiration som lockar fram så mycket
hos mig själv som jag inte visste fanns! Och tack till finaste alla ni som
läser och sänder mig så många uppmuntrande och ofattbart fina
kommentarer. Utan er hade jag aldrig vågat tro att jag hade något
att berätta eller visa upp!

Idag är det lördag igen och det innebär som vanligt "Show-off party" hos
Maleviks Rosenträdgård. Massor av spännande att se och läsa:)

Lev väl,

P.S. Den gröna grönsaken är en kålrabbi och den blev en riktig succé i vår köksträdgård förra året. Så god och användbar! Om odling, sort och tillagning kan ni som vill HÄR och HÄR.

16 kommentarer:

  1. Å den där pumpan är ju för läcker.Vilken härlig form.Och jag tycker du har lekt med maten på ett mycket charmigt sätt.Fortsätt gärna med det så kul att se.Kram

    SvaraRadera
  2. Mmm, snygga stilleben! Marina di Chioggia måste jag definitivt odla, det ser jag det! Ha en fortsatt trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  3. Å så fina bilder! Ett helt OK sätt att leka med maten ;0)
    Ha en fin helg!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Hej Gulliga Charlotta
    Superdupercoolt :)
    Hoppas din dag blir bra
    Håkan

    SvaraRadera
  5. Söta Charlotta,

    Tusen tack för dina rara ord! Jag känner mig väldigt ödmjuk inför detta fina beröm, och kan inte annat än att säga tack detsamma - du är en pärla i bloggvärlden, som sprider så mycket glädje, uppmuntran och, förstås, fin-fin odlingskunskap och inspirerande bilder!

    Ditt matleks-stilleben är mums på alla sätt (jättekul idé att stapla på varandra så där!), och heja, heja, mer matleksglädje åt folket! :-)

    Stor kram,
    Helena

    SvaraRadera
  6. ÅÅÅ vad glad jag blev när jag såg kålrabbin tycker den är en såååå underskattad grönsak. Så glad att du också skriver om den så fler får upp ögonen för den. Lätt god krispig...mmmm. Har bara en kvar sen i somras men skall plantera ännu fler detta år.
    Tack själv för all underbar inspiration du delar med dig.
    Helt underbart. Blir glad av att titta runt här på din blogg. Ha en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  7. Det var en häftig pumpa!
    Ha en bra helg
    Mariana

    SvaraRadera
  8. En mycket vacker pumpa. Klart att man får leka med maten på det här inspirerende sättet.
    Fin helg
    Anje

    SvaraRadera
  9. Hej Charlotta !

    Visst är det härligt att få utlopp för sin kreativitet !
    Underbart att få leka med maten och skapa så vackert !
    Jag är ingen odlare men har blivit så inspirerad av din köksträdgård
    att här skall anläggas en sådan till våren ! Tack för allt du delar med dig av !
    Ha det så gott !
    Kram /Isa

    SvaraRadera
  10. Jag ska inte skälla på dig för att du leker med maten, hihi, det blev ju jättefint ju! :o)

    Kram

    SvaraRadera
  11. Blir det så snygga och fantasifulla bilder när du "leker med maten" är det okej! Vilka härliga färger & färgkombinationer naturen ger. En skön fortsättning på helgen önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  12. Vilken rolig pumpa! Och sen går den att äta också... Rotfrukter är ju såå gott!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  13. Hej käraste du!

    Ohhh vad läckert du leker med maten :-))) och gulle dig för rara ord. Det är ju så härligt med bloggandet, att vi delar med oss av det vi tycker är roligt. Hos dig blir man alltid så himla hungrig hihi..... och sugen på att skaffa en stooooooooor köksträdgård. Tack för att du sprider så stor odlingsgläjde och upptäckarlusta!!!

    Stor kram från en trött trädgårdsbrutta som upplevt/upplever 'snökaos' i England precis haha.....
    Fast i morse var det barmark)
    /Charlotte

    SvaraRadera
  14. Jeg skal genindføre køkkenhaven hos os i år - ikke mindst inspireret af din dejlige blog med de skønne billeder af grøntsager :)

    SvaraRadera
  15. serverar man maten så där finns det väl inte den männska som inte tycker grönsaker är gott :)

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)