tisdag 6 september 2011

Kul typ, fast ändå inte...


Ja, så kan jag sammanfatta den här vackert vitblommande squashen från Italien, 'Serpente di Sicilia'. Att den hade vita blommor istället för de vanligen gula var en glad överraskning.


Det var ett nytt inslag i köksträdgården.


Kul är den också för att den nu har kastat sig uppför vinbärsbuskarna!


Det ser onekligen busigt ut!

Men trist då, att de långa, fina fruktämnena inte utvecklas till några frukter... De blir en till två decimeter långa och sen händer det inte mer. Trist. Men jag kan helt klart tänka mig att odla den igen för de vackra blommorna:)
Lev väl,

13 kommentarer:

  1. Det er det som er så fantastisk forunderligt ved planter og haven.. at man bliver overrasket og glædes ved de mange ting som kommer frem.. At der ikke var frugt på, det er ærgerligt, men jeg forstår at du synes at blomsterne er fine.. :)

    SvaraRadera
  2. Jo men varför inte. Har man en rabatt där det gapar ett hål kan man ju pryda där med en Squasch planta som klättrar sig hör;)

    SvaraRadera
  3. Den var en snygging...kanske bara lite för kallt för att den ska orka bära frukt?

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Vilken överraskning med vita blommor! Synd att det inte blir några frukter. Vilken formidabel växtkraft föresten.
    Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  5. Ja, det blir inte alltid som man tänkt sig...
    Men en vacker blomma är det!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Det var verkligen en annorlunda squachblomma! Bladen verkar vara lite mindre än vanligt också. Nu är det synd att sommaren här är så kort. Lite värme skulle den nog behöva.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  7. Ovanligt söt liten blomma, ser nästan ut som någon rar klematis!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Svar:
    Jag köpte mina från http://www.plant-world-seeds.com/
    men de verkar inte ha den i år. Kanske om du tittar in senare?
    Dahlia coccinea 'Palmeri' är ett strå vassare än Bishop of Llandaff, tycker jag - men de är ganska lika. Kanske är det lättare att få tag i fröer av den? Annars tror jag att den går att få tag på som rotknöl.
    Jag tror inte min dahlia lyckas producera några mogna fröer i år, men gör den det hör jag av mig.
    /Ruben

    SvaraRadera
  9. stackarn tyckte nog inte det var som i Italien, men snygg som bara den var den ju!

    SvaraRadera
  10. Kul med "triangel-dramat" med Anna Bergenströms bullar, dom är föööör goda och så är dom lättvindiga att göra också! Lycka till med baket.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Har också squash som växer så det knakar men inte utvecklar några frukter! Annars är vi väldigt nöjda med grönsaksskörden i år.
    Sharpes Express fick ganska lågt betyg här men det berodde förmodligen på att jag inte kokade den tillräckligt länge...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  12. Det ser ut som en kärleksfull ranka, näpen liten blomma, vill väl ha mer sol och värme.
    Mariana

    SvaraRadera
  13. Den är dekorativ, jag gillar sånt som växer lite vilt och mycket. Kanske den saknar Italiens sol, men det var söta blommor.
    Roligt att du är med i min utlottning också
    Varm kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)