torsdag 25 augusti 2011

Pelargonsticklingar på gång


Jag har haft svårt att rota pelargonsticklingar den senaste tiden. Troligtvis beror det på den fuktiga luften, för många har fått svamangrepp, ruttnat och dött. Men så hittade jag en slags vulkangrus, som Weibulls säljer och som ser ut som krossade lecakulor ungefär. Det suger upp fukt och sägs kunna hålla plantorna friskare.


Jag testade och nu har många fler av sticklingarna klarat sig, trots den höga luftfuktigheten.


Så här ser påsen ut och så här skriver Weibulls om produkten:

"Oorganiskt material från vulkanen Hekla, blandat med lergranulat och 
långtidsverkande näring. Perfekt som blomjordsersättning för allergiker, 
eftersom inga svampar kan etablera sig."

Någon som har något annat bra tips på hur man bäst klarar sina sticklingar när det är fuktigt?

Lev väl,

7 kommentarer:

  1. Jag klarar aldrig av att driva upp pelargonsticklingar. De ruttnar alltid för mig.
    Vilket fint reportage det var om dig/er i tidningen idag.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Inga bra tips men vill bara säga, vilka läckra krukor...
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  3. Hej Charlotta.
    Et bra tip er, at krukan ikke er for stor. Man skal plantere stiklingen i en ca. 7 cm's kruka og når den har slået rod efter ca. 14 dage kan man plantere den i en større kruka og efter, at stiklingen har fået flere blad, kan man plantere om den i den kruka, man gerne vil have den i!
    Mine pelargoniestiklinger kommer sig fint på denne måde selvom de står lidt fugtigt i blomsterrummet i vores uthus. Jeg har lært mig, at for stor en kruka i børjan, så rottner stiklingen.
    Mange hilsner fra Birgitte.

    SvaraRadera
  4. Tack Birgitte!
    Det stämmer faktiskt att alla sticklingar i lite större krukor ruttnat! Dessvärre också många i småkrukor... Men jag ska tänka på detta och inte använda för stora krukor:)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Men åå då förstår jag varför inte mina sticklingar mår så bra. Men då ska jag kolla efter detta på blomsterlandet imorgon.
    Tack för tipset.

    SvaraRadera
  6. Och jag som trodde att man tog sticklingar på våren...
    Är det inte svårt att vinterförvara sådana små plantor?
    Kram, Monica
    P.S. Tyvärr hinner vi inte besöka Sofiero i morgon, synd! Men det kommer fler tillfällen...D.S.

    SvaraRadera
  7. Ser snyggt ut med vulkanstenen också:)
    Gillar sticklingskrukorna mycket.
    Ha det bra!

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)