fredag 18 mars 2011

Att tjuvstarta med varmbänk - min favoritsysselsättning

Som luttrad nordbo har jag genom åren lärt mig att uthärda de långa och kalla vårarna genom att tjuvstarta trädgårdsarbetet. Att så fröer och driva upp plantor inomhus är ett sätt. Ett annat är att driva grönsaker i varmbädd (varmbänk). Åh, vad det känns rätt med tjuvstart då!

21 februari 2010 (kolla in snön utanför!)
En varmbädd består av ett tjockt lager färsk hästgödsel och halm, som alstrar värme (brinner) när cellulosan i halmen bryts ner. Ovanpå läggs plantjord som man sår och planterar i. Ovanpå bädden har man glas eller annan genomskinlig täckning. På detta sätt kan man odla primörer flera månader tidigare än på friland. Det är en gammal, gammal beprövad metod och det känns också extra härligt att hålla liv i ett fint kulturarv.

23 februari 2010
I år har jag haft ovanligt många påhälsningar av hungriga möss, som ätit upp mina sådder. Jag har fått så om och så om. Dessutom startade jag rekordtidigt i början av februari, vilket med facit i hand inte var optimalt. En varmare vinter går det utmärkt, men i år hade det definitivt varit en fördel att vänta. Man lär, man lär;)

22 mars 2010
Oavsett om det uppstår lite problem med varmbädden vissa år, kan vi ändå (så även i år) alltid vara säkra på att få skörda rädisor och sallat i april! Bättre tjuvstart får man leta efter:)

19 april 2010

19 april 2010
Mer om mina varmbänksbestyr går att läsa under fliken 'Att anlägga varmbänk', högst upp under huvudbilden. Idag är det Blooming Friday hos Katarina, som har bloggen Roses and stuff... MEN...


med anledning av den tysta "Bloggers Day of Silence" hör ni inte av mig mer idag ute i bloggosfären. Alla mina tankar går till alla stackars människor i Japan och Libyen. Jag kommer fortsätta hålla andan och följa nyheterna som jag gjort varje dag hittills denna i mänsklighetens historia så avskyvärda vecka.

Lev väl,

10 kommentarer:

  1. Härligt att se att det växer, nu får du hoppas på en härlig vår så du får något klart i april!

    SvaraRadera
  2. En väldigt bra tjuvstart ! Nu är man svältfödd på krylliga vitaminer minsann och då är alla knep tillåtna. Ja, det är mycket omskakande det som händer i Japan, undrar om folk förstår vidden av katastrofen ?
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  3. Underbart med din tidiga skörd.
    Det är, för oss i vår trygga värld, helt omöjligt att förstå hur dem stackars människor har det.Ingenting kvar och en katastrof hängande över dem. Nej tack för kärnkraft.
    Anje

    SvaraRadera
  4. Härligt att få ta del av dina förberedelser och smarta knep!
    Det ser ju otroligt härligt ut att kunna skörda i april! Jag förstår att alla vintrar är ju inte lika - ibland är det säkert trixigare att få till det!

    Ja, så förfärligt det är i världen, och man följer med bävan det som säjs på nyheterna!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Det var den absolut finaste tjuvstarten jag sett idag om än alla söta vårkrukor är vackra men att odla är ngt särskilt, trots allt.
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  6. Du har gjort en formidabel tjuvstart på våren! En och annan mus/sork har du tydligen matat med riktigt "godis" också. Hoppas h*n är tacksam! En jätteskön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  7. Jag hade ju storslagna planer men har inte riktigt fått till det med min varmbänk. Tiden fattas men snart lugnar det ner sig på jobbet och då kan jag ägna tid till större projekt så som att snickra ihop en varmbänk. Hästskiten har jag ju runt hörnet :-)

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig tjuvstart! Du är så duktig med att odla på alla möjliga sätt och vis, kul att få ta del av dina kunskaper!
    Ha en fin lördag!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  9. Vad fantastiskt att få skörda redan i april! Men som sagt, då måste man nog ta till dom gamla beprövade metoderna som ni gjort, imponerande :)
    Ha en fortsatt fin helg/Stina

    SvaraRadera
  10. Väldigt bra tjuvstart!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)