måndag 29 november 2010

Harvest Monday - fyra månader kvar till första skörd?

I trädgården ligger allt begravt under en halv meter snö, så någon skörd hos oss är det inte tal om idag. Istället går tankarna till 2010 års första skörd, den 4 april!



Massor av skördefärdig rucola, spenat och plocksallat hade vi i varmbänken i växthuset. Bubbelplast hade hängt över bågarna och hela bädden hade klarat sig helt utan tillsyn i 10 hela dagar. Några nätter med minusgrader och dagstemperaturer uppåt 10 plus. 20 cm ner i bädden höll jorden 14 grader.

Vilken fröjd!

Årets första skörd blev ett durkslag fullt av sallat, som räckte lagom till kvällens middag. Så, mina vänner, bara fyra månader kvar till 2011 års skörd. Håll ut:)

Vill ni läsa om hur vi anlägger varmbänk, så finns det en egen flik om det under headern! Mer skörd finner ni hos Daphne, som är värd för Harvest Monday!


Lev väl,

21 kommentarer:

  1. A beautiful little garden!!!
    Regards and kisses.

    SvaraRadera
  2. Ja jag längtar och väntar Efter en solig och kall dag har det nu mulnat och snöar kraftigt igen.Det har kommit massor nu.

    SvaraRadera
  3. The first early spring greens harvest is such a treat after a long winter of root crops and stored/preserved items. I always look forward to the first new greens of the season.

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt att få skörda redan i april! :) Lyckliga du!

    SvaraRadera
  5. Hoppingivande! Det första vi brukar skörda är faktiskt jordärtsskockor som vi gräver upp så fort tjälen ger sig.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. Tack! Behövde se lite härliga odlingsbilder just nu. Och det är ju faktiskt inte så lång tid kvar till april ;-)

    SvaraRadera
  7. Oj, det där ser spännande ut, Bra att det går att läsa om hur man gör en varmbänk. Ser fram emot våren nåt enormt!!!
    kram ullamaria

    SvaraRadera
  8. Men så är du ett proffs också på att odla..... Det är bara så Charlotta!!!! Det är så inspirerande att följa dina odlingsförehavanden..... Önskar jag hade en varmbänk också....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  9. Och vips är vi där, det går så fort!
    KRam

    SvaraRadera
  10. Du är verkligen en skördedrottnig!!!

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Det är helt fantastisk att kunna skörda så tidigt.
    men det kommer att dröja hos mig. Ingen varmbänk eller ens en trädgård i närheten och den trädgården ligger under ett snötäcke.
    Ikväll har det plötslig börjat snöa här med.Det är förmodligen borta i morgon(önskning) men just nu leder det till kaos. Vi är inte så van med det vädret.
    Ha det gott.
    Anje
    Anje

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder, snart får vi så igen. Jag skördar iofs än, får se hur länge det står sig. Undrar om man kan anlägga en varmbänk på senhösten? för att sträcka ut säsongen...och sen en ny tidig vår. Då kan vi snart odla året runt, he he !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  13. Lovely salad greens, I like your seedlings grow bed, April seems like a long time to wait, but you have longer winter than we in the Southwest U.S.

    SvaraRadera
  14. Det känns lite avlägset men tiden går ju snabbare än man tror ;)

    SvaraRadera
  15. ...att jag älskar grönsaker men det finns två som jag inte gillar alls och det ena är rucola och det andra vitlök. Det är något kvalmigt över deras smaker och så tar dom över alla andra smaker. Tacka vet jag chili, vitkål, rödlök, morötter osv.

    SvaraRadera
  16. Seeing the green vegetables makes me long for spring already!

    SvaraRadera
  17. Very nice salad...I hope that you enjoyed it!

    SvaraRadera
  18. Härligt att drömma sig tillbaka (eller framåt ;-) Fast just nu njuter jag verkligen av snö och kyla och julstämning :-) Fina kransar du gjort, det är en av de saker jag har kvar att lära mig ... ;-)

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  19. Luckily I think I'll have harvests this month, but I'll be really sad for the next few months waiting for the garden to defrost. It is going to be a long wait.

    SvaraRadera
  20. Men ååååå vad härligt det såg ut. Använde mig av de sista rödkålshuvudena igår i en gryta. Ha en riktigt fin dag/Gela

    SvaraRadera
  21. Hej

    Nu blir jag saaaaaaaaaa avundsjuk ;) vill ocksa ha vaxthus!! sa underbart med farska o egna kryddor, sallad o gronsaker matlagningen blir natt helt annat o tank att ha det mitt i vintern ....
    NJUT!

    /Em

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)