tisdag 14 september 2010

Kram på er!


Kram på er alla!
Och tack snälla ni som läser och kanske till och med sänder glada tillrop
via kommentarer kring alla våra trädgårdsprojekt:) Det är så roligt att
berätta och finna en hel värld av glada och härligt tokiga trädgårdsfantaster
som förstår precis hur kul vi har - och säkert är i stånd till samma galenskap;)

Nu ska jag berätta om årets sista trädgårdsprojekt - inte fullt lika galet och oväntat
som dammprojektet, men ändå.

Husets ena kortsida vetter mot söder. Det stod en stor gammal lönn här förut, farligt nära huset. Den togs bort för några år sedan och vi har haft ganska långtgående planer på att bygga ut huset med en vinterträdgård, på denna sida av huset. Därför har vi låtit det se rätt taskigt ut på den sidan. Men nu har vi hittat en mycket bättre plats för framtida vinterträdgård, och därför ska denna härliga, soliga sida nu få sig ett lyft!


Först blev det ett jättelyft av gamla rötter från lönnen. Två fina exemplar av plymspirea
lyftes också varsamt bort. Därefter grävde David ett djupt dike, ca 1,5 m brett, runt ytterkanterna 
och två djupa hål i mitten, framför vardera fönster.



Plymspireorna står nu här och väntar på att delas i många mindre plantor. De ska sedan
planteras ut igen, i ytterkanterna av den breda rabatten. Framför ska våra nya fina dagliljor planteras. För dessa skönheter är det förberett för en svettslang, så de inte får det alltför torrt och varmt på denna södersida!




I de båda hålen i mitten ska planteras bergkörsbär, Prunus sargentii, med mörkröd alunrot runt. Sedan kommer David att packa ett bärlager runt rabatterna och sist kommer vi att lägga singel och trampstenar. Några trampstenar ska vara sådana där med hål i och däri ska det växa lavendel. Jag behöver väl knappast tillägga att slangar för el är utdragen så att lampor ska kunna lysa upp i trädkronorna;)

Stort tack till härliga bloggerskorna som har fina bloggen Vi tre och trädgård och som tipsade om prydnadskörsbär som kan passa hos oss. Bergkörsbär blommar vackert rosa om våren och ska även ha vacker höstfärg på löven!

Lev väl,

17 kommentarer:

  1. Ni är helt galet galna! Och det beundrar jag er för! Och så har ni lärt mig ett nytt ord: svettslang. Kan man ha användning för i flera olika sammanhang. Eller inte. Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad mycket ni har på gång!
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Er trädgård skulle jag vilja se! (Särskillt när projekten är klara:)) Tänk att ha en grävskopa till hands!!! (Vi har försökt få bort gigantiska stubbar för hand - inget att rekommendera. Stubbarna är kvar....)

    Lycka till med allt!!
    S:

    SvaraRadera
  4. Helt otroligt och fantastisk vad ni hittar på och orkar med.Din trädgård skulle jag gärna besöka. Måste nog ta mig en lång Sverigetur någon gång.
    Jag blir glad av dina ord hos mig med.Det vårmer.
    Hoppas ni har bättre väder än vi har just nu. Men även, eller snarare, när det är så där jätteblåsigt är det underbart att gå på stranden(helst med vind i ryggen).Vi bor nära havet här i Holland.
    Ha det bra.
    Anje

    SvaraRadera
  5. Oj vad mycket kul ni hittar på! En del sånt skulle jag verkligen vilja ha igång här, men tiden räcker inte, wow att ni hinner!
    kram Sophia

    SvaraRadera
  6. Oj, vilket härligt projekt - hur mycket hinner ni med egentligen? Det här kommer bli jätteläckert, skall bli kul att se resultatet sen! Kram tillbaks!

    SvaraRadera
  7. Är av full beundran över er ork och skaparlusta.... Det låter helt fantastiskt fint 'det nya projektet'...... Inser att det är en kompis med grävare man borde ha ;-) Handgräva sina projekt (nu pratar jag normalstora.... ;-)) tar ju sin lilla tid....

    Tack för att du berättar om allt ni håller på med.... är jättekul att följa och ger mig sparkar i baken att åtminstone slutföra de 'mindre' projekten jag påbörjat i år, men ännu inte avslutat.....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  8. Sååå fint det kommer att bli!! Bergskörsbären är ju även uppskattade på vintern med sina vackra stammar. Klokt val! Galna eller inte... ni gör ett kanonjobb!!
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  9. Här händer det grejor, vad flitiga ni är!
    Jag kan bara tänka mig hur fint det kommer att bli.....
    Kram T

    SvaraRadera
  10. Inga små projekt ni har i trädgården.
    Jag gillar prunus acolade med sina hängande grenar blommar kanske lite kort tid men är underbar att driva och ha i buketter.Rosa blommor är det.
    Vilket lycka att ha så mycket fri jord....
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  11. Tänker inte på att du bor så långt bort.
    Känns som om du bor närmre liksom.
    Hjulhackan är toppen bra.
    Annika

    SvaraRadera
  12. Jag förstår mycket väl att du har det lite stressigt just nu med alla era projekt, men fint kommer det att bli. Jag tar en titt ut till dig till våren.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  13. Skönt att andra gör sådant jag inte orkar (just nu)! *ler*

    SvaraRadera
  14. vilket jätteprojekt ni har igång, men det är roligt med trädgård!
    ha det gott - kramar

    SvaraRadera
  15. Bästa Madame!
    Man hinner inte mer än ha en liiiten hektisk jobbperiod, innan man helt har tappat greppet om hur Familjen Cesars trädgårdsverklighet egentligen ser ut...
    Idag har jag studerat veckans inlägg och suckat djupt vid flera tillfällen:-)

    Vänligen betänk Edra läsares situation, tidsbegränsningar och allmänna vanmaktskänsla vid dylika Chock-Projekts färdigställande...

    Nu ska jag ta något stärkande, hoppas på lite lugn och ro här på bloggen framöver. Fniss:-)

    Ha det gott! kram H.

    SvaraRadera
  16. Ja gudars skymning, man blir ju alldeles blek och matt av dessa formidabla projekt! Jag har ända sen i april gått och värkt på en ny söderrabatt, och nu har jag till slut kommit till skott. Har grävt och grävt i timme efter timme, och har flera veckors jobb framför mig. Och så får man se DET HÄR!!!
    Det kommer att bli fantastiskt!
    Tack för kommentaren på min blogg förresten!

    SvaraRadera
  17. Vad glada vi blev för din kommentar Charlotte! Jätteroligt att ni planterar bergkörsbär, vilken underbar plats ni kommer att få... Lycka till med era dynamiska trädgårdsprojekt!

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)