lördag 10 juli 2010

Jag påtar och skördar

"Jag älskar att påta i min trädgård." Detta är ett uttryck jag så ofta hört men tidigare inte begripit. Påta låter behagligt och knappast något som har med kroppsarbete att göra. Så känns det aldrig när jag arbetar i min trädgård. Jag sliter, pustar, gräver, hackar, får blåsor, blir skitig och får ont i varenda muskel.

Men nu har har jag för första gången i mitt liv upplevt vad det innebär att påta! Och det tack vare den nya köksträdgården. Inga gångar och kanter att rensa. Inte mer ogräs än att jag då och då böjer mig ner och drar dem innan de hunnit växa till sig. Halm runt alla plantorna hjälper också till. Himmel, vad fridfullt trädgårdsarbete!


Till hösten ska det dock grävas ner ny gödsel i alla odlingslådorna och kanske blir det några nya rosenrabatter, så då blir det lite RIKTIGT trädgårdsarbete igen. Det ser jag fram emot, men i den här värmen passar det utmärkt att påta:)

Igår var det grillkväll i Cesars trädgård, med goa vänner. Med den här skörden blev det en underbar middag. Förutom en hel bit rostbiff på grillen, tillsammans med rosmarinkvistar, blev det kokt nypotatis och sallad på egen gurka och sallat (inte tillräckligt med tomater ännu, så det fick bli köpta). Till detta gjorde jag också ett gott tillbehör av nyskördade sockerärter som fick vända i kokande vatten och sedan rinna av, innan jag la dem i botten på djupt fat. De kokta och skivade gulbetorna lades ovanpå. Därefter smulade jag en god bulgarisk fetaost och grovhackade valnötter över. Sist strödde jag lite örtsalt på och ringlade lite honung på toppen. Detta fick sedan ta en tur i ugnen så nötterna blev lite rostade och honungen förenade sig med fetaosten. Det blev helt underbart gott! Middagen avslutades med egna jordgubbar och glass. Sommar till tusen! Och inte ett foto av maträtten kom jag ihåg att ta, så dumt!

13 kommentarer:

  1. Det var väl en mycket upskattat middag kann jag tänka mig.Det låter så gott.
    Vad bra det verkar med planteringslådor.Att slipa just det här med kanterna och annat elände.
    I natt gick åskan och blev det en del regn men idag är ännu varmare. Mycket obehagligt.
    men inget att göra åt den saken.Bara ta det "très doucement".
    Ha en trevlig helg.
    Anje

    SvaraRadera
  2. Après le jardinage, les plaisirs de savourer ses propres légumes.

    Belle journée

    SvaraRadera
  3. Oj oj oj vad smarrigt det där lät! Det enda vi kunde bidra med till middagen igår var senapskål och räddisor till salladen och lite örter till en paj och gräddfilsdressing. Och nu när jag tänker på det, så kändes faktiskt även det lite lyxigt. Men inte riktigt så lyxigt som detr du beskriver :-).

    Kram M

    SvaraRadera
  4. Mmmm, det lät väldigt gott och smaskigt, även utan foto!
    Håller fullständigt med, att det räcker att bara påta i den här värmen! Så mycket mer klarar man inte av!
    Ha det gott!
    //Margot

    SvaraRadera
  5. Vad gott det lät. Mums. Visst är det härligt att bara behöva påta och vattna. Mycket mer orkar man ej i denna värme. Ha det gott/Gela

    SvaraRadera
  6. Gulbetorna låter helt ljuvliga . ska provas så fort de är redo att skördas här.Finns inget bättre än egenodlat - nu ska jag ut och skörda potatis och ruccola, tjingeling!

    SvaraRadera
  7. Åh. Igen. Receptet på gulbetor och sockerärtor noteras - om ca en vecka kan receptet provas (även om vi knappast kan njuta egna valnötter eller egen getost...)

    Bilden på korgen med dagens skörd är månadsmagasinsmässig ;-)

    SvaraRadera
  8. Mums vad det lät gått.
    mvh Lena

    SvaraRadera
  9. mmmmm....låter underbart gott! Det är inte så att du också är kock? Det är inte klokt, men varenda gång du beskriver en maträtt du gjort på din skörd blir man sååå hungrug..... Allt låter så delikat och helt i min smak!

    Påta är trevligt..... men håller med om att trädgårdsarbete ofta är fysiskt.... Skönt med båda typerna kan jag tycka.....

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  10. Mmm vad gott det låter och vad härligt att påta jag tyckte först att det stod plåta... yrkesskadad eller?
    Tack för alla härlig kommentarer de behövs nu när det är tufft på jobbet liksom.
    jag läser alltid ALLA och jag blir lika glad varje gång.
    Så fint du har det, jag längtar till okt det är min månad liksom då påtar jag hela dagarna.(inte plåtar)
    ha det gott
    Annika mitt i natten

    SvaraRadera
  11. Det där med att påta är behagligt. Jag "påtar" mest själv dessa dagar. Vilken härlig grönsaksskörd. Och måltiden gör att det vattnas i munnen. Det är typiskt att man glömmer ta bilder men du har ju beskrivit det så målande så att man ser maten framför sig. Det är helt underbart att gå ut till grönsakslandet varje morgon och plocka in sallad till smörgåsmackan. Eller ingredienser till middagen i form av kryddor och grönsaker. Snart ska vi skörda den första potatisen. Lite sent men vi var sena i starten. Men ... den som väntar på något gott ...

    Ha en riktigt skön sommarsöndag!

    SvaraRadera
  12. Hallojsan!
    Ert köksträdgårdsrike är så vackert nu med alla frodiga växter som skall avge sin dyrbara last (under förhoppningsvis lång tid framöver...)
    Jag gläds med dig att du nu kan ta det lite lugnt och mera påta än slita för den läckra maten:-)
    Till vintern skall vi sitta och minnas detta överdåd, och blicka ut över de vilande bäddarna med ett litet leende på läpparna.
    Ha det gott, kram H.

    SvaraRadera
  13. Hallojsan! Det du beskriver är en dröm! Helt underbart att få njuta av egenskördade grönsaker..Jag vill så mycket med mitt trädgårdsland..men landet vill inte lika som mig!
    Har dock lyckat lite bättre i år..just också för att vi har ordnat med odlingslådor..Perfekt!!

    Ha det gott med påtandet ;)

    Kramisar Sanne!!

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)