måndag 14 juni 2010

Trädgårdsrond en vacker försommarkväll

Vi började i fruktträdgården i kväll. Ska det bli några päron i år? Här ser det ut att bli Augustipäron i alla fall, i familjeträdet.

Äpplen i år? Många kart kommer att falla, men hoppas några är befruktade i detta träd av sorten Silva.

Körsbär? Det är inte längesedan jag stod exakt här och fotograferade vacker körsbärsblom...

Plommon kanske? Här ett Reine Claude. Den sorten lämpar sig inte riktigt för vårt kalla inlandsklimat, men vi köpte det som Herman. Surprise! Och det har faktiskt klarat sig riktigt bra.

Varje dag måste jag stanna till och beundra denna självsådda och lätt korsade pensé. Den blommar enormt fint och har ljusare nyans på bladen längst ut. Tänk vad naturen kan, helt utan min hjälp!

Mot planket i rosenpergolan, växer inte bara rosor och klematis. Här har vi Oskar, en minikiwi...

... som har sällskap av Anna. Det krävs både tjej och kille om det ska bli frukt. Dessa inhandlades förra sommaren från Odla.nu, så vi vet inte alls om de kommer att trivas och ge frukt. De överlevde i alla fall vintern! Bara det!

Kvällens runda avslutas med ett litet skojsigt tips. Om man tycker det ser skräpigt ut med krokusblad som ligger överallt i rabatten, kan man samla ihop bladen och knyta en knut! Då står de rätt upp och det ser lite trevligare ut. Annars är ju det smartaste att ha andra större växter som tar över och gömmer vårlökarnas gulnande blad. Men just i denna rabatt finns ännu inget som kan gömma fula blad. Klippa av vågar jag inte, då jag alltid hört att det ger mer kraft till löken om blomma och blad får vissna ner.

7 kommentarer:

  1. Det ser så fint ut hos dig, vilket roligt o bra tips med krokusbladen....Hoppas att du får en solig o fin tisdag! Sommarkramar Therese

    SvaraRadera
  2. Har just hört att minikiwin är otroligt god :-) Håller tummarna för att Oskar och Anna ska trivas riktigt bra tillsammans och dela med sig rikligt av umgängets frukter!

    SvaraRadera
  3. Lyckliga dig med så mycket fin frukt i trädgården! Tipset för de fula krokusbladen var ju hur smart som helst - tack!

    SvaraRadera
  4. Det ser lovande ut i fruktträden.
    Fint som vanligt.
    Mariana

    SvaraRadera
  5. Så långt har inte mina fruktträd kommit än. Har tänkt köpa kiwisar men det får bli när jag blir bra i ryggen och kan sköta de.
    :)

    SvaraRadera
  6. *haha* Tänk jag var också ute och fotade kart igår... Samma tanke olika hjärnor! ;0) Men jag måste erkänna att du verkar få en bättre skörd än vad jag verkar få. Plommon och körsbär blir det nog skralt med... Den som lever får se!

    Självklart får du låna bilder från mig! Blir både glad och hedrad!

    En varm kram i sommarkylan/ Anna

    SvaraRadera
  7. Hallojsan!

    Nu går det undan i trädgården..blommor blir till kart..och kart till färdig frukt!
    Mysigt att njuta av allt!

    ha det gott! Kram Sanne!

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)