tisdag 1 juni 2010

Gojibär och sockerärter växer till sig

Gojibärsplantan som överlevde den stränga vintern, har nu fått flytta ut i växthuset igen. Jag sådde ju också frön från köpta, ekologiska gojibär från affären. Se i listan bland ämnen här till vänster och klicka på Gojibär för att läsa mer. Nu ser plantan så här glad ut i växthuset. Runt om står de små frösådda plantorna, som små rosetter. De har då sannerligen inte bråttom, men de ser ut att må bra!

Så här fin är nu sockerärtsbusken, som slingrar i snöbärsris, med blommor och allt. Nedan en bild från när jag planterade ut de förkultiverade ärterna, ca 1 dm höga. Det var den 27 april - alltså ca en månad sedan.


Ha en fortsatt go' tisdagskväll!

4 kommentarer:

  1. Just det ... det var ju det jag skulle göra.
    Glömde bort att hämta ris.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Precis, det var ju det där med riset :-) Så det fick bli den vanliga varianten i år igen - bambupinnar i en ring och snören knutna i spiral från botten och upp. Inte lika snyggt, men det funkar. Tänk att dina luktärter blommar redan! Vi var sena med ärtsådden i år, men faktum är att de nästan verkar hinna ikapp. Inte dina - men åtminstone föregående år hos oss.

    Fina gojibär! Blev inspirerade bl a av dig och köpte en fin planta via Odla.nu. Den får dock se fram emot en inomhusvinter (vi har en ynkans rackare ute också, men den sjunger nog på sista versen).

    SvaraRadera
  3. Vad ärtigt!!! Detta ska jag tänka på! Våra ärtor brukar inte få vara i fred för rådjuren, men om man planterar i kruka, har man ju större chans att skydda den.
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Vad fint det blev med sockerärtorna. De har ju nästan täckt hela riset nu..... Mycket smart!

    Ha' en bra dag!
    Kram
    /Charlotte

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)