onsdag 5 maj 2010

Potatis och rapport från kallbänkarna

Ikväll var det härligt ute och de förgrodda potatisarna, 'Maris Bard' kom ner i ett av odlingskärlen. I det andra kärlet satte jag fem sättor av 'Maris Peer'. Puh, det var skönt, nu har vi nog chans till lite nypotatis kring midsommar. Resten av mina fina sättor, kommer inte i jord förrän första odlingssängen i nya köksträdgården blir klar. Men det gör inte så mycket. Det går bra med nypotatis på sensommaren också! Nu står kärlen med bågar och bubbelplast över sig, för nattfrosten hotar fortfarande i flera veckor.
En liten glutt under kanalplasten över kallbänkarna och vi kan konstatera att gulbetorna som planterades ut förra veckan ser nöjda och glada ut.
Den franska schalottenlöken, som sattes i höstas, fick spelet när jag la på kanalplast. Nu ser de ut som spagetti och kanalplasten fick tas av igen.

Inte heller rädisorna, 'Plum purple' verkade ha något att klaga på. De formligen kastade sig upp efter bara några dagar. Jorden värms verkligen upp fort under kanalplasten. Rädisorna ska bara vara mellankultur här, eftersom mangold och gulbetor ska sättas i tre rader.

Det syns inte så väl, men i mitten här har de låga sockerärterna 'Norli' försiktigt kikat upp. Längst bak mot hönsnätet kommer en hög sockerärta, 'Carouby de Maupassant'. Längst fram lite mer sallatsplantor på tillväxt, som ska ta över efter den fina sallaten i varmbänken inne i växthuset, som snart måste bort för att ge plats till tomaterna.

7 kommentarer:

  1. Det ser lovande ut..... Vad duktig du är!

    Ha' det bra!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  2. Nu händer det verkligen grejer! Hittade också rädisor och början på ruccola i mina nya pallkragar. Potatisen får stå på tillväxt i jordfyllda mjölkförpackningar medan vi är på semester, sedan är det hög tid att få den jorden - tyvärr blir det nog sent för midsommar. Lite kuliga fakta om Madame C ser vi fram emot här på bloggen.

    SvaraRadera
  3. Så roligt att få starta upp med grönsakerna! Hade jag haft mer plats hade jag haft mer grönsaker men jag är glad för det lilla jag får. Jag fick till två pallkragar i min skigsbacke, väldigt simpelt men de har sin funktion och den förgrodda potatisen sattes ned vid valborg och växer på väl. Sättlöken spirar och bara det gör mig glad!

    Kanske får jag påbörjat murningen av mina odlingslådor idag och då kan snart sockerärtorna sås.

    Härlig tid det är nu! Ha en skön dag ?

    SvaraRadera
  4. Kanalplast..varför har jag inte tänkt på det?
    Det skall jag testa.
    Fast jag vill inte odla spagetti.. hihi
    Schalotten lök odlade jag mycket av förra året det var den bästa löken.
    Nu skall jag ut och se om jag lite kanelplats i gömmorna annars blir det Willab nästa.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Jag heter Alexandra Josephson och jobbar på Star PR. Vi jobbar med många intressanta kunder inom Hem & Trädgård. Tänkte höra om ni är intresserade av att få löpande information om både nyheter och smarta tips. I så fall, till vilken emailadress ska vi skicka informationen?

    Hälsningar

    Alexandra

    SvaraRadera
  6. om intresserad kan du skicka din email till mig på alexandra.josephson@starpr.se

    tack

    SvaraRadera
  7. Oj, vad det växer hos dig!
    Anne-Lie

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)