måndag 12 april 2010

Inspirationsrik helg

Den gångna helgens Stockholmsvisit gick i trädgårdens tecken, med besök på Nordiska trädgårdar på lördagen och Rosendals trädgård på söndagen. Det var första gången någonsin vi besökte en trädgårdsmässa och kanske just därför fanns det extra mycket för just oss att inspireras av. De två största höjdpunkterna under lördagen var för det första att få träffa flera av er andra som trädgårdsbloggar (ni är lika underbara i verkligheten som på era bloggar!), och för det andra att lyssna på Eva Robild och Annika Christensson när de talade om sin bok En lisa för själen. Vi håller precis på att läsa denna underbara bok som handlar om hur man kan förhålla sig till sin trädgård för att hämta kraft och finna vila.
Det fanns många vackra montrar på mässan och den vi fastnade allra mest för var Zetas. Deras vackra "torn", födde tankar på att bygga något liknande hemma som kombinerat förråd och lusthus! Inga begränsningar här inte!
Vi fastnade också för de här klimatsmarta däckstolarna, till 90% tillverkade av återvunnen plast. Supersnygga med träkänsla, sköna att sitta i och totalt underhållsfria!
Classicum visade det här ursnygga planteringsbordet. I minsta laget kanske, men charmigt och snygga detaljer tyckte vi.

Liksom för många andra blev shoppingbehovet stort och vi kom hem med sparrisplantor från Sinclairsholm, sättpotatis från Larsviken, dahliaplantor och knölar från Dahliasällskapet, fröer från Runåbergs, Rara växter och Örtagårdens fröer, något så lustigt som tvättnötter(!) från Örtsällskapet och sticketiketter av terrakotta från Zetas. Lägg därtill alla broschyrer och kataloger, så förstår ni att armarna var långa innan vi var hemma igen! Ikväll kommer det bilder och mer ingående beskrivningar av dessa inköp.
Ett efterlängtat besök på Rosendals trädgård fick avrunda vår helg och var minst lika inspirerande som trädgårdsmässan. En underbar plats som vi läst om och sett många reportage från, men aldrig sett i verkligheten. Mmm, kolla bara in blåregnet här nedan...
 
Så sött! Nu blir det till att jaga små glasvaser på loppis!

Överblommade vårlökar till uförsäljning. Påminnelse om att jag inte får glömma ett besök på vår handelsträdgård här i närheten och tigga vårlökar.

Detta avundas jag mest! Tomatplantor och gurkor redan utplanterade i ett uppvärmt växthus. Underbara tanke!

4 kommentarer:

  1. Härligt att få följa mässan här på din blogg. Var första gången ifjol som jag var på mässan och kom hem ungefär med samma saker som du. Detta år blev det inget besök för min del men det kommer flera år. Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  2. Ja, härligt besök. Så fina bilderna blev! Välkomna åter.

    SvaraRadera
  3. Ack ja, vad är väl ett besök på Nordiska Trädgårdar? Säkert... alldeles, alldeles underbart!

    Jag avundas er alla som fick chans att åka dit i år. Själv får jag nöja mig med att njuta av alla härliga rapporter därifrån. Tack för att du delar med dig.

    /Bianca

    SvaraRadera
  4. Så himla roligt med bloggträffen!! Och Zetas... Vad härligt att avsluta med Rosendal, inspirerande bilder!

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)