måndag 1 februari 2010

Väderleken

Det här med vädret är viktiga saker för odlaren. Själv hänger jag vid termometern varenda morgon i april-maj och kollar av lägsta nattemperatur. Under hela växtsäsongen är vädret den viktigaste delen av nyheterna på radio och TV. Ja, det är lätt att bli smått galen på kuppen! Jag skrev trädgårdsdagbok i några år och därifrån har jag hämtat nedanstående information. Det är så intressant att se hur olika det kan vara från år till år. Minnet är ju bra men kort! I detta inlägg kommer jag att fylla på med väderleksdata allt efter som. Högst upp det senaste. (Bilden intill hittade jag på http://skoltips.blogspot.com)

2010
  • Januari - Inte en plusgrad! -20 flera nätter och massor av snö. Påstås vara kallaste vintern på 100 år! "I södra Sverige blev januarimånaden den kallaste sedan 1987. I norr behöver vi dock bara gå till 2007, 2004 eller 2003 för att finna en kallare januari." (http://www.smhi.se/)
  • Februari - 16/2: Fortfarande inte en plusgrad! Snö, snö, snö...
    25/2: Denna februarimånad går till historien. -20 flera nätter och MÄNGDER med snö. Någon enstaka dag har termometern varit upp och vänt på +1.
  • Mars - Fortsatt kallt och mängder med snö! 17/3: Äntligen! De första nätterna med plusgrader sedan Lucia 2009... 21/3: Mycket av snön har töat bort. Tack och lov! Plockade in de första snödropparna 19/3. Flera kalla nätter att vänta den närmaste veckan...
  • April - Andra halvan av april kom lite värme och plusgrader om nätterna. Det tog dock snabb slut igen...
  • Maj - ... och inledningen på maj blev förfärligt kall. Rena höstrusket med neråt 1 plusgrad dagtid. 11/5 -4 grader på natten, suck.
2006
  • Februari - Snö och kallt sedan 27/12.
  • Mars - Ingen minns när det var så mycket snö sist. -20 om nätterna.
  • Maj - Värmen släppte till slut taget!
2005
  • Februari - Mellan -3 och -10. Månadens köldrekord -17 den 27/2.
  • Mars - Snö och dagstemperatur ca -5, nattemperatur ner till -23 den 5/3. I slutet av månaden i plusgrader på natten.
  • April -  För det mesta 3-6 minus natt. Från mitten på månaden upp till +15 dag.
  • Maj - Den 9/5 : -4 natt. 20/5: 0 natt och +10 dag. 22/5: +10 natt.
  • Juni - +8-12 dag och +2-6 natt.
2004
  • Februari - Mellan -3 och -10 natt.
  • Förfärligt kall sommar!
2003
  • Februari - Mellan -10 och -15 natt
  • Mars - Mellan -5 och -10 natt
  • April - Mellan -5 och -9 fram till 8/4. Fram till 20/4: -2 natt, +10 dag. Från 20/4: +2 natt, +15-20 dag.
  • Maj - 19/5: +6 natt, +12 dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)