torsdag 20 september 2012

Temynta


Rosa temynta har vi haft länge i trädgården. Den är underbar, men
bara för att den är rosa, har vi alltid längtat efter röd temynta...
Varför är man sån? Eller är det bara vi?


En gång berättade jag för en av våra trädgårdsbesökare om denna längtan. Det 
visade sig att hon led av samma slags längtan fast omvänt. Hon hade röd men
längtade efter rosa...


Givetvis genomfördes ett byte den hösten och i år har vi kunnat njuta
av röda vackra temyntor! De rosa finns kvar och nu när vi har båda
färgerna tycker jag helt plötsligt lika mycket om dem:)

Möjligen kan jag fortfarande tycka att den röda har starkare doft
vilket är en fördel när bladen ska användas för smaksättning av
te.
Lev väl,

4 kommentarer:

  1. Ja, det är väldigt konstigt, att man alltid kikar efter en annan färg! När det gäller Echinaceor, finns det väl knappast någon som slår de vita, men ändå ... Vad lustig man är!

    Hur många olika temyntor finns det egentligen, jag tror jag måste ta och forska litet i ämnet! Din röda ser ut att ha färgade foderblad i mängd under blomkorgen. Jag har en lilafärgad temynta, som ser ut som din röda och rosa, men den har bara 4,5 stycken foderblad. Sedan har jag en som är ny för i år, som blommar i våningar. Vilken temynterikedom!!! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    PS
    Skall du ha gott thé skall du odla den här:
    http://rubensrabatter.blogspot.se/2012/09/lite-pa-fjarde-vaningen.html

    Jag dricker just nu en kopp! Vill du ha några fröer skickar jag gärna. Hör av di i så fall.

    SvaraRadera
  2. Och tänk att jag skulle gärna ha en rosa men har en röd och en vit.Bra att ha några önskningar kvar.
    Ha det fint
    Anje

    SvaraRadera
  3. Och jag har varken rosa eller röd, den trivs inte hos mig, får kanske köpa en planta och prova på ännu ett nytt ställe i trädgården för den är så fin.

    SvaraRadera
  4. Nu har jag suttit här en lång stund och bara smaskat i mig alla fina bilder från din köksträdgård !!
    Det är så inspirerande och ger mig ny energi till nästa år !
    Vilken känsla det måste var för dig att gå ut och plocka in dagens middag från trädgården ... då kan du verkligen känna dig rik !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)