fredag 13 juli 2012

De första dagliljorna


Nu har alla dagliljorna massor av knopp och de första blommorna har
slagit ut. Denna mörkt gula lyser upp som en sol!


Denna läckra daglilja ser ut att ha fått för mycket regn eller något,
för den brukar inte vara fläckig i de röda partierna. Men den är
fin i alla fall tycker jag.


'Elfin' heter en slags kryptimjan, som vi planterat i gruset 
framför dagliljerabatten.


Det livar liksom upp, så det inte blir för enformigt med så mycket grus.
I varje "plätt" är tre plantor planterade och det gjorde vi i oktober 2010.
De växte ihop redan förra året.

Ha en riktigt skön sommarhelg!

Lev väl,

12 kommentarer:

  1. Första gången jag tittat in hos dig, men inte den sista ;) Vad fint det var ned kryptimjan till grus. Rosa och grått är en fin kombination. Hälsningar/Wickan

    SvaraRadera
  2. Mmmm! Dagliljor är underbara! Enda tråkiga är att de bara blommar en dag :)

    SvaraRadera
  3. Dagliljorna börjar blomma här nu också - härligt! Vad fint det var med kryptimjan! Vet du om den håller att trampa lite på? Har tänkt lägga en stig med trampstenar lite glest i en rabatt och funderar på vad jag ska ha mellan stenarna (1-2dm). Blev lite sugen på timjan när jag såg dina bilder.
    //Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika,
      Jo, det tror jag nog. Vi råkar i alla fall trampa på vår lite då och då:) Man tittar ju inte jämt ner i marken när man går...
      Men kanske är det ändå bäst att kolla med plantskolan innan du köper många plantor.
      Lycka till,
      Charlotta

      Radera
  4. Vackra dagliljor! Jag tycker så mycket om dem. Mysigt med kryptimjan.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Vilken söt kryptimjan! Härlig färg!

    SvaraRadera
  6. Kikar in och önskar dig en fin helg.
    Kram från Maria

    SvaraRadera
  7. Hej Duktiga Charlotta
    Såååååå fint du har det :)
    hmmmm Dagliljor e rätt fina.....
    å missa nu inte...

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  8. Visst är det härligt nu när dagliljorna är på G Här har de inte slagit ut ännu, bara i knopp (jo den tidiga gula har ju blommat över, men annars är de i knopp) men det är massor av knoppar i år, tror de gillar den regniga våren. Sådär missfärgade blommor hade jag också förra året när det regnat mkt, som om de vore målade med vattenfärg tänkte jag.
    Jag köpte ju rätt många dagliljor för några år sedan när vi var hos Anette på Boäng... (:D De har stått i en tillfällig rabatt och trivts fint men i år tänkte jag att de skulle få en ordinarie plats. Så snyggt det är med Timjanen i gruset, vilken inspiration till min grusrabatt! Berätta, hur gjorde ni med gruset, hur djupt lager? Markduk? tog ni bort jorden innan ni satte ner timjanplantan eller bara rakt ner?

    Ha det fint!
    Blomkärringen

    SvaraRadera
  9. Så fina dom är dina dagliljor. I år har jag äntligen knopp i en av mina dagliljor. Men dom har inte slagit ut ännu. Men den jag har i min vita rabatt har bara blad. Den verkar inte vilja blomma. Kanske dom vill ha några år på sig och etablera sig. Den är bara två år ännu och den som i år fått knopp är tre år.

    SvaraRadera
  10. Tjusigt! Hoppas allt är bra. Den där krypsaken hade passat perfekt hos min vän Lena. Funkar den i lite grövre typ singel?
    kram på dig

    SvaraRadera
  11. Jeg kom bare lige forbi.
    Gode billeder af dine smukke dagliljer.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)