måndag 12 mars 2012

Typiskt vårtecken och nya projekt - igen...


Ett typiskt vårtecken hos oss som är föga inspirerande men ack så nödvändigt - städa förråd!!


I helgen var det jordkällarens tur. Det är skrämmande hur mycket skräp som kan samlas i
ett utrymme som inte används särskilt mycket! Förutom förvaring av sättpotatis och dahlia-
knölar bestod denna fantastiska lokal mest av saker som egentligen hör hemma någon annanstans!


Vår jordkällare är egentligen en fantastisk byggnad på hela 25 kvm. Den har dessutom ett 
särskilt uppmurat rum, med hyllor, där man förmodligen förr förvarade äpplen. 
Dessa bör ju som bekant inte förvaras ihop med potatis, eftersom de avger en gas 
som förstör smaken på potatisen.

En ren dröm för många självhushållare, med andra ord,  och så även för oss. 
Ändå är vi urusla på att utnyttja dess enorma potential! 

Meeen, medan vi städade ut, gick det stilla upp för oss vad man faktiskt skulle kunna
göra.... Tänk om man rev bort det gamla plåttaket och innertaket, höjde sidorna runt om
och byggde en ny takställning på vilken man lade kanalplast... Wow! En vinterträdgård
på 25 kvm!!!


OCH!! Inte nog med det. Vi skulle kunna "äta kakan och ha den kvar" för
det lilla äppelförrådet, vars hyllor vi rev bort eftersom de var uppruttna,
skulle kunna fortsätta att vara jordkällare! Visst är det en intressant idé?

Hm, det här får vi fundera vidare på;) Idag är det dessutom vårteckenutmaning 
hos Viveka på Humlebacken. Jag missade starten men har efteranmält mig idag:)

En skön vårvecka med massor av sol önskar jag er!

Lev väl,

12 kommentarer:

  1. Våren är den stora planernas tid. Somligt blir gjort och precis som man önskar under säsongen och somligt... Bra men inte som planerat och somligt rinner ut i sanden. En vinterträdgård låter spännande. Önskar dig en skön vecka! Zinnia

    SvaraRadera
  2. Det är ju inga små, nätta planer ni har precis - men det låter helt fantastiskt! Så många outnyttjade kvadratmeter...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Jaaaa vilken helt underbar ide!!!!
    Ha en alldeles underbar måndag!!

    SvaraRadera
  4. En mycket bra ide och jag tror nog att den ideen snart är verklighet. Har en stark känsla att det fungerar så hos er.Önskar dig samma vackra vädret som vi har här (strålande sol,det blåser inte och temperaturen ligger på 14 grader)
    Anje

    SvaraRadera
  5. Det vore ju toppen tänk att få en vinterträdgård bara så där.Jag skulle göra slag i saken om det vore min jordkällare.Så lycka till.MVH

    SvaraRadera
  6. Vilket spännande projekt! Låter helt fantastiskt tycker jag! Blir lite avis:)).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Åh nu kom jag att tänka på Melonhuset på Sofiero..... Det är ett växthus som ligger med grunden nedgrävt så att väggarna delvis ligger under jord (som er jordkällare) och delvis består av glas som ett vanligt växthus. Byggt för mer än hundra år sedan. Svårt att beskriva men googla så får du se. Christel Kvant beskriver Melonhuset i boken Trädgårdsmästarnas Sofiero, kanske kan ni hämta inspiration från den?

    Hur som helst - ett super spännande projekt! Och att drömma är ju halva nöjet ;-)
    Hälsn. Åsa

    SvaraRadera
  8. Ojj vad härligt ställe ni bor på, med gamla fina byggnader!

    SvaraRadera
  9. WAAOOO ... vilka möjligheter ni har på tomten !!
    Det kommer att bli kanon med det ni planerar !
    Grattis till fin hemsida och att ni satsar på Ceasars Trädgård !
    Det har varit så roligt att få följa utvecklingen
    och så inspirerande att se bonnaorangeriet och butiken
    växa fram.
    Vad många ni kommer att inspirera i sommar med idéträdgården
    och hela konceptet !
    Ser fram emot att få följa processen med jordkällaren !
    Ha det så gott och lycka till med allt !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  10. Låter fantastiskt. Blir sugen på att svänga förbi er och insupa massa inspiration från er trädgäård, om jag skulle styra kosan söderut under året. Kram Marie

    SvaraRadera
  11. Så länge låter jag mig inspireras av bloggen!

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)