fredag 21 oktober 2011

Blooming Friday - aptitretande


Nu har jag skördat årets palsternackor. Stooora och fina! Egentligen hade de kunnat få stå kvar i jorden, för de håller sig jättefina där. Men så har vi ju den där tjälen som kommer vare sig man vill det eller ej och som jag alltid lyckas förtränga tills det är för sent!


Idag är det Blooming Friday hos Katarina och eftersom veckans tema är "aptitretande", bjuder jag idag på ett mycket aptitretande recept på ugnsbakad palsternacka och pumpa: En klyfta pumpakött skärs i stora tärningar och läggs i en stor ugnsfast form, tillsammans med tärningar av palsternacka och klyftor av rödlök. Häll över rapsolja, salt, svartpeppar och en hel del soja. Efter ca 40 minuter i ugn (225 grader) har ni världens läckraste tillbehör till maten!
Lev väl,

22 kommentarer:

  1. Det låter alldeles underbart gott! Vanliga rostade rotfrukter är gott det också men här blir det nog lite extra. Och så detta att kunna använda pumpa så smidigt.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Tack för att du återigen ger ett aptitretande recept!!
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  3. Palsternacka älskar jag! Men pumpa har jag aldrig smakat...kanske dags?
    Ha en fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Rotfrukterna är verkligen bra på alla sätt! Receptet låter gott.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  5. Tänk att jag har aldrig smakat pumpa, det är väl kanske dags eftersom alla verkar gilla det, men palsternackor är ju gott!

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Ungsbakade rotsaker mums!
    Trevlig helg
    Mariana

    SvaraRadera
  7. mmmm...det låter jättegott.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  8. I love roast pumpkin and parsnips. Your recipe sounds delicious!

    SvaraRadera
  9. mmmm... både låter och ser väldigt gott ut!
    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Palsternacka är ju så himla gott. Jag upptäckte inte det förrän ganska nyligen men bättre sent än aldrig, eller hur?

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  11. Det där receptet ska jag testa i morgon! Har ju allt som behövs - palsternacka (kvar i jorden),pumpa (på verandan), rödlök (i biredskapsrummet). Kan tänkamig attblanda i en liten skvätt honung också...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  12. Så gott det ser ut:) Kul med receptet!
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  13. Palsternacka tackar jag ja till, men pumpa får vara.
    /Anette

    SvaraRadera
  14. Mmm, ser gott ut. Kanske jag gillar pumpa då, har fortsatt inte hittat receptet där jag tycker om den, men jag ger inte upp :)

    SvaraRadera
  15. Åh!!! Nu blir jag jättehungrig igen! Rostade palsternackor är bland det godaste jag vet... Min mamma brukar göra en himmelsk palsternacksgratäng också.. nä nu måste jag sluta innan jag dregglar ner hela tangentbordet!
    Kramar!

    SvaraRadera
  16. Men du det lät ju väldans gott!!! Det skall jag prova. Mina palsternackor är fortfarande i jorden. Kämpar med att få upp morötterna. Ha en fin fin helg/Gela

    SvaraRadera
  17. Hej Charlotta
    Ja det där ser gott ut :)
    jag odlar ju inget ätbart......men man kansje skulle prova.....
    å missa nu inte,,,,,,,,,

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y


    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN :)
    Håkan

    SvaraRadera
  18. Åh, så aptitretande det såg ut - det riktigt vattnas i munnen! :) Ha en riktigt trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  19. Palsternackorna ser helt oemotståndliga ut! MMMM! Har fått för mig att de ska vara lite svåra, men dina ser helt perfekta ut. Måste testa ditt recept, ungsbakade grönsaker är så gott.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  20. Så gott det låter! Själv har jag plockat in rödbetor idag - som ska avnjutas tillsammans med chêvre - inte dumt det heller!

    SvaraRadera
  21. Verkar hur smarrigt som helst! Ska sparas på att-testa-listan:)

    Ha det gott,
    Rebecca

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)