söndag 25 juli 2010

Timjan och ännu en ny ros

Vad jag tycker om handelsträdgårdar med stort urval och namn på varenda liten planta!
Ljungleds plantskola är en sådan i Mörrum är en sådan. Jag kom inte undan
idag med att köpa så mycket som en kryddtimjan, utan att den hade ett namn:)

Kryddtimjan: Thymus vulgaris 'Compactus'
- jag vet inte varför jag gillar det här med namn så mycket?

Citrontimjan: Thymus citriodorus 'Bertram Anderson'
- är det rent snobberi, kanske?

Gulbrokig citrontimjan: Thymus 'Doone Valley'
- snobbig trädgårdsamatör, moi???

Vi kom hem med ytterligare en ros också. Vi har länge funderat på att skaffa
några kanadensiska rosor. De lär vara både härdiga och remonterande

(bild lånad från www.odla.nu, där någon som heter Kajsa lagt ut den)

Det blev en Louise Bugnet och vi hoppas att hon ska bli en av flera rugosor
som ska trivas här hos oss där klimatet är rätt kärvt. Hoppas ni har
det gott och gläds åt allt regn där ute i sommaren:)

5 kommentarer:

  1. Tjusiga namn.... Kan också falla för fina namn... men växten får ju gärna harmoniera med namnet... :-) Bra plantskolor som är noga med skyltar är super.

    Jo, kanske gläds jag åt regnet... jo, det gör jag... men det behöver väl inte bli så fasligt kallt samtidigt, de varma sommarregnen - var tog dem vägen.....?

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  2. Bra med namn men jag lyckas alltid slarva bort skylten innan jag hunnit skriva ner det och minnet är som det är.. bra men kort.
    Fina timjan med fina namn.
    Annika

    SvaraRadera
  3. Louise Bugnet är en underbar ros. Den kommer du att bli riktigt nöjd med tror jag. Det är helt klart en av mina favoritrosor.

    SvaraRadera
  4. Fina timjansorter! Jag är som Annika, slarvar bort skyltarna.
    Men regn det får du gärna skicka hit, 4 mm har vi fått..
    Sophia

    SvaraRadera
  5. Ibland är det faktiskt själva namnet som får en att totalt förälska sig i en växt:)
    Inget fel i det.
    Rosen har jag suktat efter ett tag, tycker den ser ut som vaniljglass med jordgubbssylt i, men samtidigt är det ju en hel del andra växter man ockås suktat efter så.........vi får väl se när det är Louis´ tur att få komma hem:)

    Ha det så himla bra!
    Camilla

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)