måndag 19 juli 2010

På besök i öppen trädgård

Igår besökte vi för första gången någonsin en privat visningsträdgård. Det var
ju som bekant tidningen Lands evenemang Öppen trädgård, som gick av stapeln.
Vi valde att besöka en trädgård i Hovmantorp, inte så långt från där vi bor - 
Annikas trädgård. Det var jättespännande att få gå in i någon vilt främmandes trädgård.
Men det var många där, redan när vi kom, och Annika och hennes man pratade
med alla och visade runt. Ovan en bild på Annikas nyanlagda rosarium.


Det är Annika som anlägger rabatter och planterar. Hennes man skapar av stål
och rostiga dekorationer fanns det massor av. Mängder av portaler, pergolor
och vackra sittplatser. Nedan följer ytterligare lite bilder från denna vackra trädgård.





Detta är min favoritbild. På flera ställen i trädgården fanns speglar,
som gav en extra effekt. Till vänster en buske (eller ett träd) med
mörkt rött lövverk. Upp i den trängde ljusblå riddarsporre.
En underbart vacker kombination. Det såg ut som ett rött träd med blå blommor!



Ur denna enorma sten sipprade vatten rofyllt.

Jaha, så kom Monsieur C och jag hem tämligen slokörade och undrar nu
hur i hela friden vi ska få till Cesars trädgård till den 8 augusti, då vi ska var med
i Tusen trädgårdar. Vilken planet befann vi oss på när vi anmälde oss till det?

Ja, ja, ett och annat gapskratt får vi väl bjuda på, då...

5 kommentarer:

  1. Jag längtar redan efter att få besöka din trädgård i augusti. När man ser dina bilder på bloggen ser din trädgård "perfekt ut".
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Den här rädgården är något alldeless speciellt.Mycket vackert med alla fantastiska ornament.Men som tur är har vi alla våra egna ideeer hur en trädgård ska se ut. Och din är faktisk också något alldeless speciellt på sit sätt. Skulle gärna besöka den men det är för långt. Får nöja mig med alla vackra bilder på din blog.
    Ha det bra.
    Anje

    SvaraRadera
  3. Men tänk om alla trädgårdar var fulla av växtstöd i metall, vad tröttsamt det skulle bli. Nu är det fint för att det är ovanligt med så mycket. Ni behöver verkligen inte skämmas för er trädgård från vad jag sett på bloggen. Lycka till den 8:e!

    SvaraRadera
  4. Äsch så ska du inte känna. Jag har besökt många trädgårdar i sommar och alla har sina olika sidor och charm oavsett om det är superrensat i rabatterna eller om det är mer vilt.

    Din trädgård är unik och otroligt inspirerande tycker jag. Jag är säker på att dina besökare kommer tycka samma sak.

    SvaraRadera
  5. Vilken speciell trädgård...... Precis som alla ovan säger har varje trädgård sin charm.... Inspiration hittar man överallt, det behöver verkligen inte vara perfekt för att vara en skön trädgård. Men du Charlotta: inte behöver du vara orolig för vad besökarna kommer tycka om din trädgård....... oj, oj.... De kommer bli såå inspirerade och imponerade av allt ni gjort. Synd man bor för långt bort -för er vackra och välordnade köksträdgård är verkligen något jag skulle vilja se live......

    Ha det skönt!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)