fredag 30 juli 2010

Förvirrande dagliljor

Nu fattar jag ingenting! Hur många olika sorters dagliljor syns på
bilden ovan? Nedan kommer närbilder också, men jag ser tre. Tre???
Jag har alltid trott att jag bara haft en sort! Vad jag kan minnas köpte
jag EN helt vanlig påse med två rotklumpar från Nelsons Frö en gång för
länge sedan.  Plantorna har valsat runt i trädgården och står sedan ett par år
i mitt "nursery", där allt hamnar som väntar på att få en mer permanent
plats. Det brukar inte vara så många blommor och jag har aldrig lagt
märke till att det var olika färger...


Vad jag kan minnas är det mest som den mörkröda ovan, de brukar
se ut. Den ljusröda är också söt. Nedan kommer närbild på båda dessa.




En helt ny färg som jag aldrig sett förr:

Sanslöst snygg rosaröd färg och läckert veckade kanter. Knopparna
är större och mer liljelika än de andra också. Är inte det här lite
märkligt?

Som tur är ska jag besöka dagliljeexperten Anette imorgon, som har
den läckra bloggen Daylily-potager. Hoppas hon kan hjälpa mig att reda
ut det här:) En riktigt skön helg önskar jag alla! 

11 kommentarer:

  1. Håller med dig! Daglilja nummer 3 är verkligen speciell, både till färg och form.

    SvaraRadera
  2. Den rosafärgade liljan var läcker!
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  3. Hejsan.
    Jag tycker det var fint med alla tre lite huller om buller, men håller med om att det var konstigt att en färg blev tre. Nästa år kanske du har ännu fler...
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Har du fått spontana fröplantor kanske? Eller så var det en påse blandat ;) Kul.

    SvaraRadera
  5. Oj men vad häftigt och vilken överraskning med fler färger! Det ser väldigt läckert ut i alla fall. :)

    Hoppas du får hjälp med vad det kan vara för sorter!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. En helt fantastisk färgmix..... Sådana överraskningar är lätta att anpassa sig till - eller hur! Intressant..... Spännande att få höra vad daglilje-drottningen har att säga om miraklet. Hon verkar kunna ALLT om dagliljor... rätt person att vända sig till!

    Ha en skön helg!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  7. Ja men det var väl bonus att få 3 i en?
    Lycka till i morgon.
    Annika

    SvaraRadera
  8. Vilka vackra färger på dina dagliljor. Konstig att det blev så här men en glad överraskning i alla fall.
    Ha det bra.
    Anje

    SvaraRadera
  9. Jätte snygga. Bra på ett sätt....:-))Kram

    SvaraRadera
  10. Merci Charlotta.

    Moi aussi je vous souhaite un week-end agréable.

    SvaraRadera
  11. Vilket kinderägg!!! Den näst längst ner var en riktig höjdare!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)