lördag 6 mars 2010

Gojibäret lever!

Vilken lycka! Det stackars sprötet av ett Gojibär stack upp ur den stelfrusna jorden som vi hackade upp med järnspett där varmbänken skulle vara. Jag älskar gojibär och köpte den här plantan hos Åke Truedsson förra sommaren. Trodde aldrig att det skulle vara något liv kvar i den efter den här vintern. Men den fick tina i "plantskolan" under lysrören och innan rotklumpen ens hunnit tina helt, började små skott sticka fram. Jag trodde jag såg i syne!

Tänk att kanske få skörda sådan här dundermat från en egen planta! Dessa bär har jag köpt i affären. Det är Renée Voltaires sortiment av ekologiska produkter. Hon skriver att bären även kallas yogarussin och att de är mycket rika på antioxidanter. Jag har också hört någonstans att de ska innehålla 500 gånger (!) så mycket C-vitamin som apelsiner. Bären kommer ursprunligen från Kina och tål hårt klimat. Torkade smakar de som ett mellanting mellan lingon och russin.
Plötsligt fick jag för mig att att ta i sär ett litet bär och det var ju fullt med frön inuti! Jag har snaskat de här bären i över ett år nu, i min hemgjorda goji-müsli, utan att fundera över hur de ser ut inuti. Men nu har jag hux-flux en kruka med några frön på gång:)  
Klicka på Läs mer för att läsa hur jag gör den här goda goji-müslin.



Det här har jag i müslin, men man kan blanda helt efter tycke och smak. Satsen räcker till en stor familj i en vecka.
Ingredienser:
3 dl havregryn
3 dl rågflingor
3 dl dinkelflingor
3 dl boveteflingor
200 g grovhackad mandel
1 dl pumpafrön
1 dl solrosfrön
1 dl hela linfrön
1 dl kokosflingor
3 dl vatten
3 msk honung
5 msk rapsolja
2 dl gojibär

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda alla torra ingredienser (utom gojibären). Blanda de våta ingredienserna och rör ner lite i taget i de torra. Bred ut det hela i en långpanna och sätt in i ugnen ca 30 minuter. Rör runt var femte minut, för det bränns lätt! Låt müslin svalna helt på plåten innan gojibären blandas i. Förvara i tät glasburk.
Tips: Gryn och flingor kan bytas ut hur som helst, bara det totalt blir 12 dl. Mandeln kan bytas ut helt eller delvis mot andra nötter. Fröna kan bytas ut hur som helst, bara det totalt blir 3 dl. De torkade gojibären kan bytas ut mot andra torkade bär, t.ex. tranbär, russin, aprikoser eller blåbär - men då blir det förstås inte goji-müsli!

4 kommentarer:

  1. Kul att plantan överlevt! Du får hålla oss uppdaterade hur det går med den och även frösådden i fortsättningen!
    Ha en bra helg!
    /Christina

    SvaraRadera
  2. Härligt med återupplivade plantor... och det ger oss en liten ynka pytte strimma hopp för den stackars gojiplanta som glömdes kvar utomhus i örtlandet i höstas...

    SvaraRadera
  3. Vad spännande! Nu skall jag söka information om Gojibär på nätet.

    SvaraRadera
  4. Hallå, jag har en skål full med bär, nu är det bara att sätta igång och "sprätta". Tack för tipset!

    Marit

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)