söndag 28 februari 2010

Växthustomaterna är sådda!


De fyra plantorna av tidiga 'Whippersnapper' som såddes den 5 februari har ju redan skolats om och ser så  fina ut. Har ingen egen bild av denna lilla goding, men hittade det här hos Allt om Trädgård.

Efter mycket funderande valdes till sist tomaterna ut som ska odlas i år. Det är ett elände att platsbristen begränsar antalet plantor. Jag sår dock alltid en hel del extra för att dela med mig till  entusiastiska odlarvänner. Det blev nedanstående sorter och jag ska ha 2 av varje själv. Därför sår jag 3-4 av varje, så att jag säkert får de jag vill ha och kan ge bort det som blir över.  Jag kommer om ca en månad också att så tre sorter som ska stå utomhus i krukor. Men dem återkommer jag till när de är sådda. Sorterna som jag ska odla i växthus i år är följande:

Black plum - Gammal rysk plommontomat som är resistent mot mjöldagg. Den ger stor skörd och behöver inte tjyvas. Blir ca 1,5 meter hög.  Söt och jättegod. Fröer köpta från Runågbergs. Bild från Tomatofest.com.
Prolyco F2 - Den här kommer från Tomatklubben. Det är fröer från franska F1-hybrider med särskilt hög lycopenhalt (functional food). F2 innebär att sorten ännu inte är stabil, men ger i vilket fall sannolikt extra nyttiga och goda tomater. Tomaterna väger ca 20 gram och har mycket tomatsmak. Ett av årets wild cards!

Sunray Gold - Också från Tomatklubben. Halvhög orange bifftomat. Som gamla sorten Golden Queen, men mer produktiv. 200-400 gram. Mycket goda och medeltidiga. Kommer från USA. Bild från Tomatofest.com.
San Pedro - Min vän Aina tog hem dessa fröer från Kanarieöarna. En stor röd bifftomat med massor av underbar smak. Rikgivande. Jag har tagit egna fröer i flera år. Bild från Tomatofest.com
Sungold F1 - Gillar egentligen inte F1-hybrider, men denna är som godis. Söt som en karamell! Orange cocktail som är ganska ostyrig i sitt växtsätt. Ger sig av både hit och dit. Fröer från Thompson&Morgan. Bild från Allt om Trädgård.

Green Grape - Små mossgröna tomater. Medelhög buske. En av de allra godaste! Från Tomatklubben. Bild från Allt om Trädgård.

Brandywine - Vår absoluta favorit i många år. En bifftomat som odlades av amishfolket i USA på 1800-talet. Den är så söt och saftig och många hävdar att det kanske är väldens godaste tomat! Fröerna köpte vi första gången från Runåbergs. Sedan dess tar vi egna.

Mazarini - Köpta från Esters café förra året. Hann aldrig så dem, så det blir första gången i år. Bifftomater som ser ut som hjärtan. Ska bli mycket spännande.

Tiger Tom - Beställde Tigerella från Tomatklubben. Gillar den för sin rikliga skörd och goda smak. Snygg är den också, med sina orange stripor. Nu fick jag den här istället och den ska vara mycket lik. Spännande för den har jag aldrig odlat. Bild Allt om Trädgård.

3 kommentarer:

  1. I år skulle vi inte odla några egna tomatplantor, var meningen. Har inget växthus, frilandstomaterna blir ärligt talat inte riktigt sådär fantastiska som man vill (hos oss). Men det räcker ju med lite tips och fina bilder här för att man ska sitta där igen och tumma på frökatalogerna... ;-)

    SvaraRadera
  2. Vilka bra sorter ni har valt.
    Jag köper nog mina planter iår.
    Man kan ju hinna allt och göra allt...
    Har en massa annat som jag måste så.
    Kul om du är intressrad av våran bok.
    En Lisa för själen.
    Jag har ju mina erfarenheter.
    Ha en bra start på veckan.
    Annika

    SvaraRadera
  3. Whippersnapper, det namnet måste jag lägga på minnet, vill gärna ha en riktigt tidig tomat. Den enda av dina sorter, som jag sått är Green Grape. De övriga är Ildi, Olivade, Alicante, Gardener's Delight, Japanese Trifele Black och Piennolo.
    Ha det gott bland alla plantor!
    Christina

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)