måndag 18 januari 2010

Vermiculit


Det är bra att hålla reda på sådderna genom att helt enkelt tejpa (maskeringstejp, frystejp) en remsa längs lådan och skriva med permanent tuschpenna vad varje rad innehåller. När det blir dags för omskolning i egna krukor får varje planta en vit sticketikett också. En annan sak som är mycket bra är att täcka sådderna med ett ca 1 cm tjockt lager Vermiculit (finns att köpa på t ex Granngården, Plantagen, m. fl.). Då slipper de små plantorna för mycket fukt runt den känsliga rothalsen, vilket annars kan leda till att hela härligheten bara skrumpnar och dör. Rothalsröta heter det visst - hu, så förskräckligt!

2 kommentarer:

  1. hoppas man inte drabbas av det själv. rothalsröta, kan människor få det? ;)

    SvaraRadera
  2. Nä,skulle inte tro det, tack och lov!

    SvaraRadera

Tack för att du vill använda din värdefulla tid för att skriva till mig! Dina ord blir till en källa av positiv energi och oändlig inspiration.

Dessutom skapar det lust att ge tillbaka av det allra viktigaste i livet - vänlighet och omtänksamhet.

Ställ gärna frågor, för jag delar gladeligen med mig av erfarenheter, medgångar och motgångar. Svar på din fråga får du här, för jag är vimsig och glömmer lätt om jag inte får svara på direkten:)